Dworzec lokalny a modalność

Rower i transport modalny

Nowy parking rowerowy (fot. A.Turoń)

Wczoraj (03.12.2018) od członka naszego stowarzyszenia dostaliśmy informację że na dworcu lokalnym pojawił się nowy parking rowerowy. O uwzględnienie takiego parkingu przy budowie  dworca lobbowaliśmy od początku planów powstania dworca. Nasze działania i przychylność Zarządu Transportu Miejskiego zakończyły się powodzeniem.

Koncepcja placu manewrowego i zagospodarowania terenu

Rys. Koncepcja placu manewrowego i zagospodarowania terenu. (ZTM Rzeszów)

Tak wygląda rozplanowanie poszczególnych składników dworca

Dzisiaj można już oglądać jego realizację na własne oczy. Inwestycja jeszcze nie jest zakończona i z parkingu nie można jeszcze korzystać, podobnie jak samego budynku Dworca, ale zaczął on już częściowo swoją działalność. Odjeżdżają z niego kursy dalekobieżne przewoźnika FlixBus, oraz linie 7, 16 i 53 rzeszowskiego MPK .

Tablica elektroniczna z godzinami odjazdów

Tablica elektroniczna z godzinami odjazdów. (fot. A.Turoń)

Parking to nowa tego typu konstrukcja, do tej pory niespotykana w naszym regionie. Jest to parking typowo miejski gdzie często brak jest wolnego miejsca. Jest to parking dwupiętrowy dzięki czemu na tej samej powierzchni można zaparkować dwa razy więcej rowerów. Jest to konstrukcja angielskiej firmy Bike Dock Solutions. https://www.bikedocksolutions.com/Jest model stojaka o nazwie Two Tier Bike Rack – With Gas Strut, czyli tłumacząc “Stojak rowerowy dwuwarstwowy – ze wspornikiem gazowym (BDS)”. Krótki film z jego obsługą https://www.youtube.com/watch?v=SIjyro8odWE&feature=youtu.be Stojak ten to 50 miejsc parkingowych, naturalne zadaszenie w postaci wiaduktu Śląskiego, zwrócimy jeszcze uwagę czy parking zostanie objęty zasięgiem kamer monitorujących Dworzec Lokalny.

http://wrower.pl/prawo/znaki-drogowe-dla-rowerzysty,2061.html#

Elementy do poprawy (fot. A.Turon)

Jest tam jeszcze kilka elementów do poprawy.Znak C-13a oznaczający koniec drogi dla rowerów (ten pierwszy po lewej) powinien zostać usunięty, gdyż faktyczny koniec znajduję się za przejazdem.  Kolejny znak D-6b czyli przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów narusza skrajnię poziomą drogi dla rowerów która wynosi 20 cm.

fot. A.Turoń

Warte zauważenia są nowe rozwiązania technologiczne zastosowane na samym budynku Dworca lokalnego. Jego zdecydowana większość elewacji to nowej generacji wysokowydajne panele fotowoltaiczne. Ich zastosowanie szczególnie w świetle zapowiadanych wysokich podwyżek energii elektrycznej wydaje się jak najbardziej uzasadnione.

fot. A.Turoń

Na razie to tyle z doniesień inwestycyjnych.

Pozdrower

 

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS