Niebezpieczne przyciski

W wrześniu po zgłoszeniach od rowerzystów o źle działającej sygnalizacji na al. Rejtana wysłaliśmy pisma do Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie celem zbadania zaistniałej sytuacji. Sygnalizacja na ul Rejtana daje sygnał zielony dla rowerzystów i pieszych dopiero po 3 cyklach zielonego światła dla kierowców samochodów, w efekcie na sygnał zielony po wciśnięciu przycisku trzeba czekać od 2,5 – 4 min. W przypadku niewciśnięcia przycisku zielone dla rowerów nie zapali się wcale. W pismach cytowaliśmy obowiązujące przepisy.

Nagraliśmy też materiał wideo na którym widać ile czasu tracimy przez nielegalnie zamontowane przyciski, oraz jak MZD naraża bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zwracamy się z prośbą o naprawienie błędnie działającej sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Rejtana z Piłsudskiego oraz Rejtana z Kopisto. Podczas gdy kierowcy samochodów mają czerwone światło, piesi i rowerzyści mają również czerwone. Zastosowane przyciski nie działają poprawnie i nie reagują na wciśnięcie (trzeba mocno uderzyć żeby zaskoczyły). Dodatkowo przyciski te nie powinny być montowane na przejazdach rowerowych.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zawiera załącznik nr 3. Znajduje się w nim definicja detektora, która brzmi następująco:

„Detektor – element wykrywający ruchy poszczególnych uczestników ruchu (pojazdów lub pieszych), którego działanie polega na wytworzeniu sygnału przy każdym wykryciu uczestnika ruchu znajdującego się w strefie detekcji. Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób wymuszony lub automatyczny w przypadku pieszych.
Detektory dzielą się na ręczne (przyciski sterownicze) i działające samoczynnie (indukcyjne, magnetyczne, podczerwone, mikrofalowe, radarowe, laserowe, rezonansowe, radiowe, wideo, zbliżeniowe i podobne). […]”

Rozporządzenie zawiera dodatkowo paragraf 2. pkt 4 o następującym brzmieniu:

„Sygnały drogowe nadawane przez sygnalizatory niespełniające warunków określonych niniejszym rozporządzeniem, umieszczone na drogach przed dniem jego wejścia w życie, zostaną zastąpione sygnalizatorami spełniającymi warunki niniejszego rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r.”

Z treści rozporządzenia wynika zatem jasno, że detekcji za pomocą przycisków nie powinno stosować się na przejazdach rowerowych. Detektory ręczne można umieszczać wyłącznie przy przejściach dla pieszych, ponieważ zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem:

„Rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.

Rozwiązaniem problemu będzie przeprogramowanie sygnalizacji tak,   gdy kierowcy samochodów mają czerwone, rowerzyści i piesi powinni mieć automatycznie światło zielonebez wciskania przycisku. Zaobserwowaliśmy iż przy obecnym rozwiązaniu wielu sfrustrowanych rowerzystów i pieszych widząc czerwone światło u kierowców wchodzi na przejście pomimo czerwonego dla nich samych. Obecne konfiguracja sygnalizacji naraża bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

 

Daniel Kunysz prezes stowarzyszenia Rowery.Rzeszow.pl

 

 

W międzyczasie dostaliśmy kolejne zgłoszenia od mieszkańców którzy również pisali do MZD i nie dostali odpowiedzi:

Dzień dobry,

 

mam nadzieję, że odpowiedź wprost do Pana dotrze szybciej we własciwe ręce.

Sprawa dotyczy bezsensowności wzbudzania przez pieszych zielonego światłach dla przejścia na skrzyżowaniach, gdzie samochody zatrzymywane są niezależnie od przechodniów czy rowerzystów.


Powstaje wówczas następująca sytuacja:

samochody stoją a dla pieszych i rowerzystów jest także czerwone światło, gdyż:

  a/ nie było nikogo, kto mógłby nacisnąć przycisk w odpowiednim momencie, a naciśnięcie go przy czerwonym dla samochodów nie wywoła zielonego światła

 b/  stoi staruszka lub staruszek i mimo napisów nie czytają ich i nic nie robią  podobnie jak

 c/  zagadane przez telefon lub zamyślone młode osoby.

 

skutkiem tego trzeba po dojściu/dojechaniu na rowerze w takiej sytuacji do przejścia należy przeczekiwać do kolejnej zmiany świateł po samodzielnym naciśnięciu i nie można skorzystać z faktu zatrzymania samochodów o ile nie chce się lekcewżyć czerwonego światła. Wszyscy – zmotoryzowani i piesi – stoją, choć niektórzy decydują się na przejście lub przejazd. Jest to ogromne utrudnienie dla pieszych i rowerzystów, bezsensowne opóźnienie dla śpieszących się np. do pracy.

 

Czymu to ma służyć!? W jaki sposób ma to usprawnić transport, skoro to jest skrzyżowanie i samochody są zatrzymywane w swoim, niezależnym od pieszych, rytmie?

Dlaczego równocześnie z zielonym dla samochodów np. na Lwowskiej nie zapala się światło zielone dla pieszych idących/ rowerzystów jadących równolegle?

Dotyczy to kilku skrzyżowań w Rzeszowie i nie jest mile widziane przez pieszych i rowerzystów.

 

To rozwiązanie ma sens tam, gdzie czerwone światło zatrzymuje samochody, aby przepuścić tylko pieszych i rowerzystów i gdy ich nie ma to ruch może odbywać się płynnie, ale na pełnych skrzyżowaniach po co to?

 

Proszę o zajecie się ta sprawą i pomyslenie przyjaźnie o innych niż zmotoryzowani uczestnikach ruchu drogowego.

 

Anna Czapkiewicz

 

 

Po miesiącu otrzymaliśmy odpowiedzi z MZD:

Bez nazwy-1

oraz:

odpmzd

 

 

Wkrótce po otrzymaniu odpowiedzi z MZD postanowiliśmy sprawdzić jak jest faktycznie i nagraliśmy filmik przedstawiający działanie sygnalizacji na przedmiotowych skrzyżowaniach:

Niestety filmik ukazuje rzeszowskie realia, rowerzyści i piesi muszą czekać ok 3 min na zielone światło, gdzie samochody dostają w tym czasie aż trzy sygnały zielone. Jednocześnie widać sfrustrowanych pieszych którzy pomimo czerwonego światła wchodzą na przejście. Po artykule gazety wyborczej http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,16996992,W_Lublinie_promuja_rowerzystow__a_w_Rzeszowie_auta.html#ixzz3JXh9xYVL MZD zapowiada że najwcześniej jesienią 2015r. mogą wprowadzić automatyczne detektory dla rowerów..

Planujemy wysłać taki magiczny bezprzewodowy przycisk do dyrektora MZD aby sobie klikał jadąc samochodem

osprzet_sygnalizacyjny_przyciski_dla_pieszych

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów