Punktualność autobusów nad bezpieczeństwem rowerzystów – ZTM Buspasy

Buspasy w Rzeszowie obowiązują od kilku lat, są elementem unijnego programu transportowego, które głównym zadaniem jest ograniczenie emisji CO2 poprzez poprawę efektywności komunikacji miejskiej. Rzeszów uzyskał na ten cel 400 mln zł, za co kupiono nowe autobusy, wyremontowano kilka skrzyżowań, wdrożono Inteligentny System Sterowania Ruchem, oraz wymalowano Buspasy.

Po buspasach poruszać się mogą: Autobusy; służby miejskie, Taksówki, samochody osobowe 1+2 (w tym riksze), motocykliści

Niestety urzędnicy z ZTM w trosce o bezpieczeństwo rowerzystów zakazali jazdy rowerem po buspasach w centrum miasta. Rowerzyści zmuszeni są poruszać się środkowym pasem jezdni mijani z jednej strony przez autobusy z drugiej przez samochody, lub  stać w korku wdychając spaliny których sami nie produkują. Paradoksem jest, że w godzinach, w których buspasy nie obowiązują rowerzyści powinni się nimi poruszać. ..“rowerzysta powinien poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”

Buspasy  obowiązują w dni powszednie w godzinach od 6.30 do 9.30 oraz po południu w godzinach od 14.30 do 18.00 na ul. Piłsudskiego, Dąbrowskiego, Lisa-Kuli, Cieplinskiego i Sikorskiego*

Szczególnie niebezpieczne są ostatnie godziny ich obowiązywania gdzie natężeniu ruchu jest niskie, a prędkości samochodów wysokie. Rowerzyści jadąc zgodnie z przepisami środkowym pasem narażają się na agresje kierowców, trąbienie czy niebezpieczne wyprzedzanie.

Postanowiliśmy zająć się tą sprawą i zapytać ZTM dlaczego pomimo obietnic nie dopuszczono ruchu rowerów na buspasy, gdzie rowerzyści nie mają żadnej alternatywy. Przypominamy że rowerem po chodniku nie wolno jeździć z drobnymi wyjątkami.

  • Przeprowadziliśmy dodatkowo ankietę wśród rowerzystów i buspasy zajęły 6 miejsce (63 głosy) jako jeden z istotnych problemów którymi trzeba się zająć.

Na nasze pismo otrzymaliśmy odpowiedź od Pani Dyrektor Anny Kowalskiej, która tłumaczy decyzję założeniami projektu. Założenia te nie przewidywały rowerzystów jako uczestników ruchu drogowego. Z pisma wynika również że dla ZTM ważniejsza jest punktualność autobusów na bezpieczeństwem rowerzystów. (O przekręconej nazwie naszego stowarzyszenia nie mówiąc)

 

ZTM.OP.032.04.2014.AŁ Rzeszów, 15 września 2014 r.

Urząd Miasta Rzeszowa Wydział Pozyskiwania Funduszy ul. Rynek 1 35-064 Rzeszów

Nawiązując do wniosku Stowarzyszenia Rowery.Rzeszów.pl w sprawie dopuszczenia ruchu rowerowego na buspasach planowanych do realizacji w ramach zadania inwestycyjnego „Rzeszowski Inteligentny System Transportowy”, Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie negatywnie opiniuje wniosek Stowarzyszenia. Podstawową przesłanką wprowadzenia buspasów na ulicach Rzeszowa było stworzenie priorytetu dla komunikacji zbiorowej poprzez skrócenie czasu przejazdów autobusów i poprawę punktualności ich kursowania. Opracowany projekt organizacji ruchu w ramach „Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego” nie przewiduje pojazdów jednośladowych jako dodatkowych użytkowników buspasów. Dopuszczenie korzystania z buspasów przez rowery spowolni ruch autobusowy, uniemożliwiając osiągnięcie założonych w projekcie celów, albowiem niemożliwe będzie wyprzedzenie na buspasach jadących znacznie wolniej rowerzystów przez autobusy, bez groźby spowodowania wypadku. Aspekt zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom jest zasadniczym argumentem przeciw realizacji wniosku Stowarzyszenia Rowery.

Pobierz (PDF, 123KB)

 

Kopia wniosku została również skierowana do Policji, MZD, Prezydenta Miasta Rzeszowa, oraz przedstawiciela firmy ECM (realizującej projekt). Wszyscy z nich (prócz ZTM) zaopiniowali pozytywnie za przeprowadzeniem dodatkowych analiz ruchu – ZTM w trosce o bezpieczeństwo rowerzystów zakwestionował tą potrzebę. Analiz nie przeprowadzono. ZTM nie przekazał nam również dokumentów z opiniami pozostałych stron, ani nie zaprosił nas do dyskusji w sprawie która nas dotyczy. Dokumenty otrzymaliśmy dopiero na nasz wniosek od MZD.

Pobierz (PDF, 199KB)

Pobierz (PDF, 267KB)

 

W między czasie nasze Stowarzyszenie opracowało dokument Polityki Rowerowej dla miasta Rzeszowa, który zawiera kierunki rozwoju na przyszłe lata. Opracowany dokument poparty badaniami RUCHU ROWEROWEGO które przeprowadziliśmy w latach ubiegłych przekazaliśmy do zatwierdzenia przez ZTM.

Minął już rok czasu, a ZTM nie zrobił nic w kierunku jego uchwalenia. Na nasz wniosek co z polityką rowerową dla miasta Rzeszowa ? odpowiedziano że ZTM zagłębia się w upadający Rower Miejski…

Pobierz (PDF, 434KB)

 

SZANSA :

Postanowiliśmy drążyć temat dalej i wysłaliśmy kolejny wniosek  do rozpatrzenia przez Komisję ds. Bezpieczeństwa przy Prezydencie Miasta Rzeszowa w skład której zasiadają przedstawiciele Policji, ZTM, MZD, STRAŻY MIEJSKIEJ,oraz WORD – tu urodziła się szansa dla rowerów.

 

 

Pobierz (PDF, 260KB)

 

Komisja zaopiniowała pozytywnie za dopuszczeniem rowerów na buspasy co poprawi bezpieczeństwo rowerzystów, jedynie Pan Dziągwa z-ca dyrektora ZTM wyraził sprzeciw.

Pobierz (PDF, 422KB)

Niestety ZTM znów nie przesłał nam kopii opinii komisji w której jest członkiem, ani nie zaprosił do rozmów pomimo naszej prośby. Przypadek?

Pobierz (PDF, 1.31MB)

 

Po kilku dniach otrzymaliśmy odpowiedzi od MZD i ZTM. Pan Dziągwa z-ca dyrektora pisze, że po zapoznaniu się z opinią Komisji ds. Bezpieczeństwa (która jest pozytywna) nie przydziela opinii iż rozwiązanie takie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Swojej decyzji nie popiera żadnymi badaniami, a jedynie przypuszcza że rowerzyści mogą spowalniać autobusy, nadal stawiając punktualność autobusów nad bezpieczeństwem.

 

 

pikieta rowerzystów – ukazuje jak beznadzieje jest to rozwiązanie i ze potrzeba tylko 4 osoby by zaburzyć system. Pokazuje to jak niebezpiecznie jest być pomiędzy autobusem a samochodem.

*Ciekawostką są buspasy na ul. Sikorskiego gdzie po obydwu stronach są drogi rowerowe, a buspasy zezwalają na jazdę rowerem. Był to jedne z pierwszych buso-pasów wprowadzonych w Rzeszowie, realizował je Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie przed przejęciem polityki rowerowej przez ZTM i przed dofinansowaniem z UE.

 

Podsumowanie:

W związku z tym iż opinia to nie decyzja sprawę skierujemy bezpośrednio do Prezydenta Miasta Rzeszowa aby zadecydował czyja opinia jest ważniejsza i podjął ostateczną decyzję za tych którzy boją się tego zrobić. W przypadku negatywnej będziemy interweniować wyżej.

rzeszów-buspasy-zakaza-rowerów

Poświęciliśmy już 2 lata walki z urzędnikami o buspasy, organizowaliśmy przejazdy Masy Krytycznej, aby zwrócić uwagę władz na problem, organizowaliśmy pikietę,  wysyłamy mnóstwo pism celem poprawy naszego bezpieczeństwa. Czy musi dojść do wypadku żeby urzędnicy przejrzeli na oczy? Rowerzyści poruszają się po buspasach w Paryżu, Budapeszcie, Wiedniu, a nawet Krakowie. W Rzeszowie natomiast,  pomimo apeli władza jest nieugięta – my nie odpuszczamy.

CDN..

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów