Relacja z krótkiej wizyty w Krakowie i nie tylko…

Krótki opis z wizyty w Krakowie. Co na pierwszy rzut wpada w oko. To również sugestie dla rzeszowskiego magistratu jak stosunkowo niskim nakładem sił można poprawić jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców Rzeszowa. Na końcu też kilka słów o budowie rzeszowskiego Dworca Lokalnego i jak tam uwzględniono rower jako środek transportu.

W jaki sposób infrastruktura rowerowa pod postacią stojaków rowerowych może pozytywnie wpływać na poprawę bezpieczeństwa osób korzystających z samochodów?

Poniższe zdjęcie przedstawiające stojaki na rowery umieszczone bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Taki układ uniemożliwia i tak nielegalne parkowanie samochodów (Art. 49.1 ptk 1 PoRD) oraz daje możliwość na wygodne zapięcie roweru.

Tu dodatkowo tworzą bufor bezpieczeństwa i poprawiają widoczność pieszych. Jak często widać na rzeszowskich ulicach samochody parkują w taki sposób, że nadjeżdżający kierowca nie ma szans zobaczyć pieszego chcącego przejść na drugą stronę – stąd niepotrzebne wypadki, a tu wyżej jedno z rozwiązań.

 

Na poniższym zdjęciu widać rozwiązanie, które można w Rzeszowie spotkać jak na razie tylko na osiedlu Pobitno. Czyli kontraruch na ulicy jednokierunkowej. Ważne, nie mylić z kontrapasem.

 

A tak wygląda bezpośrednie sąsiedztwo Dworca Głównego PKP Kraków oraz głównego dworca autobusowego z którego korzysta duża część przewoźników autobusowych.

Mamy tutaj stacje roweru miejskiego Wavelo.

Mimo zimy operator zdecydował się zostawić część rowerów do używania. A ślady na zdjęciu świadczą że rowerzyści są. Widać to na następnym zdjęciu, wystarczy odwrócić się w prawo. Stojaki rowerowe na prywatne rowery. Przykład poprawnego rozwiązania systemy bike&ride.

I jeszcze kolejny obrót w prawo

Na tych dwóch ostatnich zdjęciach obok klasycznych stojaków u-kształtnych widać też ciekawe rozwiązanie stojaków rowerowych dwupiętrowych.

Warto wspomnieć, że takie rozwiązanie w liczbie minimum 50 miejsc parkingowych zostało zapisane w planach budowy Dworca Lokalnego w pod wiaduktem Śląskim w Rzeszowie przez Zarządu Transportu Miejskiego.

Zlokalizowane  będą od strony wschodniej pod naturalnym zadaszenie wiaduktu drogowego. Dla bezpieczeństwa pojazdów mają być objęte monitoringiem wizyjnym.

Plan całego dworca wygląda następująco.

źródło: Program Funkcjonalno – Użytkowy. Dla inwestycji, „Budowa Dworca Lokalnego”, TOM I – Część ogólnobudowlana

Rys. Koncepcja placu manewrowego i zagospodarowania terenu

  1. budynek poczekalni dworcowej
  2. stanowiska odjazdowe dla komunikacji podmiejskiej i lokalnej
  3. stanowiska przyjazdowe (z możliwością obsługi osób niepełnosprawnych)
  4. stanowiska odjazdowe dla komunikacji dalekobieżnej i międzynarodowej
  5. miejsca parkingowe dla autobusów
  6. parking rowerowy (na 50 rowerów)

Dokładna lokalizacja na poniższym zdjęciu.

Aktualnie trwają tu prace związane nie tylko z budową dworca, ale i łącznika ulicy Towarnickiego z Piłsudskiego.

cdn..

 

Zdjęcia i tekst (jeśli nie zaznaczono inaczej)

mgr. Arkadiusz Turon

 

 

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS