Roovee – propozycja roweru publicznego

Roovee – propozycja roweru publicznego (miejskiego) IV generacji.

W dalszej perspektywie również dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF).

Widok ogólny

Roovee jest na pierwszy rzut oka klasyczną konstrukcją typową dla tzw. rowerów miejskich. Klasyczna rama wykonana jest z stopu aluminium, z szeroką dolną “rurą” łączącą kierownicę z dolną częścią ramy roweru. Jej duża szerokość podyktowana jest rezerwą pod montaż akumulatora dla ewentualnej wersji ze wspomaganiem elektrycznym.

Z prawej manetka zmiany biegów, po lewej widoczny dzwonek. Na środku uniwersalny uchwyt na telefon, a przed nim przedni koszyk.

Napęd roweru odbywa się za pomocą klasycznego łańcucha i 3 biegowej piasty Shimano Nexus 3. Bez większych problemów na płaskim terenie można osiągnąć prędkość 30 km/h. Natomiast biorąc pod uwagę górzystą północną część Rzeszowa warte rozważenia byłoby zastosowanie piasty 5 lub 7 biegowej z lżejszym przełożeniem pierwszego biegu. Chodzi o wolniejszy ale i lżejszy podjazd pod wzniesienia. Zmiana biegów odbywa się za pomocą klasycznej obrotowej manetki z prawej strony kierownicy. Po lewej zamontowany jest zintegrowany z manetką dzwonek rowerowy. Na środkowej części kierownicy zamontowany jest uniwersalny uchwyt na smartfona. Z przodu pod kierownicą, nad przednim kołem zamontowany jest na stałe solidny koszyk z przednią lampką. Zarówno koszyk jak i lampka zamontowane są do ramy roweru na stałe, a nie do kierownicy.

 

Oświetlenie jest kompletne i zgodne z przepisami PoRD. Z przodu mamy wspomnianą przednią lampkę wyposażoną w dwie diody oraz biały odblask. Oświetlenie tylne to również czerwona lampka jak i odblask. Umieszczone są w zintegrowanej obudowie po lewej stronie rowery na tylnym widelcu. Lampki mają funkcję automatycznego włączenia oraz podtrzymania światła podczas postoju. Poprawia to znacznie widoczność i bezpieczeństwo rowerzysty w ruchu miejskim. Dodatkowo rower ma  odblaski w kołach i odblaskowe elementy naklejone na ramę roweru. Zasilanie oświetlenia odbywa się z dynama umieszczonego w piaście przedniego koła. W piaście tej umieszczony jest również hamulec rolkowy.

Piasta przedniego koła. Skrywa w sobie hamulec rolkowy i dynamo.

Przednia piasta, widok z góry. Tego typu konstrukcje są projektowane pod kątem używania przez cały rok kalendarzowy niezależnie od warunków pogodowych.

Jest to bardzo dobra konstrukcja odporna na warunki atmosferyczne. Podobnie hamulec tylny typu “torpedo” uruchamiany naciskiem pedałów do tyłu.

Jeśli chodzi o komfort jazdy, rower wyposażony jest w osłonę łańcucha i pełne błotniki które powinny zabezpieczyć ubranie użytkownika przed zabrudzeniem.  Rozmiar roweru można dopasować do wypożyczającego, poprzez regulację wysokości siodełka w zakresie około 35 cm. Jest one zabezpieczone przed kradzieżą gdyż niemożliwe jest jego pełne wysunięcie. Niestety, nie mamy możliwości regulacji wysokości kierownicy. Jej wysokość w testowanym rowerze może stanowić utrudnienie dla osób o wzroście powyżej 1,75. Osoby takie mają wrażenie że “przelatują” nad kierownicą.

Bardzo ciekawym i niecodziennym innowacyjnym rozwiązaniem są opony roweru. Są one bezdętkowe i w 100% odporne na przebicie.

Wynika to faktu wykonania ich jednolitego kawałka specjalnej mieszanki gumy – tworzywa sztucznego. Dla zredukowania jej wagi opona ma ażurową konstrukcję. Patrząc pod kątem prostym z boku widać przez kilkadziesiąt otworów to co znajduje się po drugiej stronie. Ich zachowanie podczas jazdy jest przewidywalne i podobne do zwykłych opon. Problemem jest jazda po niewłaściwie ułożonej kostce brukowej na drogach dla rowerów, ponieważ tam opony myszkują wpadając w przestrzenie pomiędzy kostkami (kostkę na drogach dla rowerów powinno układać się niefazowaną stroną do góry, czyli bez szpar pomiędzy kostkami). Twardość opon wymaga jeszcze weryfikacji w wyższych temperaturach. Twardość wydaje się znaczna i nierówności terenu były przenoszone na rowerzystę. Jazda testowa odbywała się podczas temperatur w zakresie od +10 do -4°C. Również po pokrywie śnieżnej.

Cała konstrukcja jest skręcona za pomocą śrub o bardzo nietypowych zakończeniach, Jest to zabezpieczenie przed ingerencja osób niepowołanych.

W testowanym egzemplarzu nie było jeszcze zamontowanego modułu elektronicznego z GPS i zamka blokującego tylne koło. Moduł ten ma finalnie być zamontowany bezpośrednio nad tylnym kołem. Idealnym rozwiązaniem byłoby gdyby moduł umożliwiał wypożyczenie roweru zarówno ręcznie np. po wpisaniu swojego kodu i pinu, za pomocą aplikacji w telefonie czy zbliżeniowo za pomocą

 

Rzeszowskiej Karty Miejskiej. Przestrzeń po obu stronach tylnego koła przewidziana jest na powierzchnię reklamową lub informacyjną.

 

 mgr. Arkadiusz Turoń

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów