Rower publiczny 4-generacji

W ubiegłym miesiącu przedstawiciele naszego stowarzyszenia Rowery.Rzeszow.pl rozpoczęli rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego (ZTM RZESZÓW) odnośnie reaktywacji miejskiej wypożyczalni rowerów. Po wstępnych rozmowach i przedstawieniu naszej wizji na rozwój rowerów w transporcie publicznym miasta Rzeszowa zaprosiliśmy przedstawicieli ZTMu na wizytację w Krakowie, aby z bliska przyjrzeli się rozwiązaniom  systemu roweru miejskiego IV generacji.

12 kwietnia br. odwiedziliśmy w Krakowie siedzibę SocialBicycles,  firmę która razem z BikeU  jest autorem i operatorem krakowskiego systemu roweru miejskiego “Wavelo”. https://wavelo.pl/

Wavelo to innowacyjny system wypożyczania rowerów. Pozwala pożyczać rowery za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie lub stacjonarnych e-kiosków montowanych w miejscach publicznych np. w urzędach czy prywatnych galeriach handlowych. Dużym atutem tego systemu jest możliwość pozostawienia roweru w dowolnym miejscu w obszarze działania Wavelo np. do stojaka miejskiego przy urzędzie, szkole czy miejscu pracy. Nie ma potrzeby oddawać rowerów do stacji. Kolejną zaletą jest możliwość rezerwacji danego roweru przez aplikację mobilną, chcemy aby rower po skończonej jeździe czekał na nas w miejscu w którym go pozostawiliśmy to go rezerwujemy i nie jest dostępny dla innych użytkowników. Dodatkowym atutem jest możliwość zarabiania za odstawienie wypożyczonego roweru do stacji bazowej, wtedy firma przelewa na nasze konto bonus (obecnie 1zł) .

Krótka charakterystyka rowerów IV generacji:

Rower posiada wbudowany komputer z systemem GPS. Dzięki takiemu rozwiązaniu system nie potrzebuje stacji bazowych potrzebnych do wypożyczenia roweru. Po zarejestrowaniu w systemie otrzymujemy kod i pin które wklepujemy do klawiatury znajdującej się na tylnym bagażniku. Prąd potrzebny do działania elektroniki uzyskiwany jest z 3 źródeł; dynama w przednim kole,  które również dostarcza prąd do oświetlenia roweru, panelu fotowoltaicznego nad tylnym kołem i akumulatora gromadzącego nadwyżki prądu zasilającego komputer.

W systemie napędowym z zrezygnowano z tradycyjnego łańcucha na rzecz wału napędowego w systemie Kardana. Jest to rozwiązanie trwalsze i bardziej komfortowe dla użytkownika (brak ryzyka wybrudzenia spodni, sukienki). W przypadku Wavelo spięto z 3 biegowa piastą Shimano Nexus 3. Jest możliwość zamontowania piast z większą ilością przełożeń.

Zapięcie roweru do stojaków systemu jest umożliwione nie poprzez tradycyjne rozwiązanie a przez u-locka, czyli specjalną kłódkę zintegrowaną z ramą roweru. Umożliwia to użytkownikowi przypięcie roweru w dowolnym miejscu.

To ten żółty element na zdjęciu. W tej pozycji rower byłby przypięty do stojaka. Po wypożyczeniu roweru, system odblokowuje elektrozamki umożliwiając wysunięcie blokady, Do jej przewożenia służą specjalne uchwyty widoczne nad zapięciem a poniżej panelu fotowoltaicznego.

 

Rozwiązanie to zyskuje coraz więcej sympatyków. Uważamy że taki system sprawdziłby się również w Rzeszowie. Aby tak się stało potrzeba min 250 rowerów i kilka stacji bazowych. Trwają już rozmowy z firmami które chciałby wprowadzić to rozwiązanie na rzeszowskie drogi. Coraz częściej mówi się również o wprowadzeniu wypożyczalni rowerów i pojazdów elektrycznych czym zainteresowana jest m.inn. spółka PGE. Mamy nadzieję że wkrótce w Rzeszowie będziemy mieć profesjonalny system do wypożyczania rowerów miejskich.

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów