Rowerowy 2015 – co rowerowego przywiózł stary rok

Stary Rok minął, Nowy Rok dopiero musi się rozkręcić. Czas na podsumowanie także i z naszej strony. Przedstawiamy przegląd tego, co się działo rowerowego w Rzeszowie w mijającym roku.

Poszerzenie ścieżek nad Zalewem

nad Zalewem

Osobne ścieżki dla pieszych i rowerzystów nad Zalewem. Fot. Arkadiusz Turoń

Ta inwestycja była zapowiadana co najmniej od 2011 roku. Pierwszy fragment zrealizowano dopiero w listopadzie 2014 r. Po naszych dwóch listach ze stycznia i marca radni wpisali potrzebne 2 mln zł na poszerzenie całej odcinka od Zapory do Lisiej Góry.

Strefa płatnego parkowania

Choć strefa została uruchomiona początkiem nowego roku, prace nad nią trwały przez kilka miesięcy w 2015 roku. Jej wprowadzenie, co zauważyli urzędnicy przygotowujący przetarg, poprawi warunki ruchu pieszego i rowerowego w centrum miasta. Chcieliśmy jeszcze wzmocnić ten efekt i zaproponowaliśmy trzy proste rozwiązania, które można było wprowadzić przy okazji strefy: uspokojenie ruchu, kontrapasy i stojaki. Dzięki nim zostałaby stworzona alternatywa do korzystania z samochodu. Niestety, nie zostały wprowadzone. Sprawę będziemy kontynuować w 2016 roku.

Wycieczki rowerowe

wycieczka

Przez cały 2015 rok organizowaliśmy wycieczki rowerowe za miasto. Spotkały się z wielkim zainteresowaniem z Waszej strony. Zdjęcia można obejrzeć tu.

Stojaki rowerowe dla szkół

Co się nie udało ze strefą płatnego parkowania, udało się ze szkołami. Dzięki konkursie grantowym “Tu mieszkam, tu zmieniam” organizowanym przez Fundację Banku BZ WBK pod sześcioma szkołami ustawiliśmy bezpieczne, U-kształne stojaki. To pierwsze stojaki tego typu pod rzeszowskimi szkołami.

Rzeszowski Budżet Obywatelski – rowery górą!

przejazd

Do trzech razy sztuka! Projekt budowy przejazdów rowerowych w głosowaniu do budżetu obywatelskiego zdobył 2879 głosów i zajął pierwsze miejsce na liście zadań ogólnomiejskich. Za 1,5 mln złotych miasto wybuduje 60 brakujących przejazdów rowerowych i naprawi nieudolność drogowców, którzy przez lata nie zajęli się problemem. Oprócz tego w kategorii zadań osiedlowych pod mostem Zamkowym powstanie plac do bikepolo i unihokeja, a w Budziwoju plac zabaw z edukacyjną ścieżką rowerową.

Rowerem jednak nie po buspasach

rowery_na_buspasy

Czerwiec i lipiec minął także pod znakiem dyskusji o dopuszczeniu jazdy rowerem po buspasach. To rozwiązanie powszechnie stosowane w krajach zachodnich, a przede wszystkim bezpieczniejsze niż jazda środkiem jezdni. I, paradoksalnie, mniej blokujące ruch autobusów. Także tutaj Ratusz, pomimo braku argumentów przeciwko, pozostał nieugięty.

Rowerowe zmiany w rozporządzeniach

Lipiec przyniósł także dobre wiadomości. Ówczesna minister infrastruktury Maria Wasiak podpisała nowelizacje rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz szczegółowych warunków technicznych do nich, które ostatecznie weszły w życie w październiku. Jest to konsekwencja zmian w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym z maja 2011 roku. Nowe rozporządzenia usuwają wiele niejasności, ułatwiają prowadzenie ruchu rowerowego “pod prąd”,  wytyczanie przejazdów rowerowych i wreszcie opisują wygląd śluz rowerowych. Czy któreś z tych rozwiązań zobaczymy w Rzeszowie?

Płytowe progi zwalniające na Nowym Mieście

Również w lipcu na Nowym Mieście zainstalowano płytowe progi zwalniające, na grzbiecie których wyznaczono przejścia dla pieszych. Dzięki temu kierowcy dojeżdżający do przejścia muszą zwolnić, a piesi nie muszą pokonywać krawężników i różnicy poziomów. Takie rozwiązania, w wersji z przejazdami rowerowymi (jak w Radomiu), będziemy proponować przy realizacji projektu z budżetu obywatelskiego.

Kierunek Groningen

1200px-090529_Academiegebouw_Groningen_NL

Parking rowerowy przy dworcu kolejowym. Henk de Boer from Holland CC BY 2.0 via Wikimedia Commons

W sierpniu podpatrywaliśmy rowerowe rozwiązania w holenderskim Groningen. Miasto bliźniaczo podobne do Rzeszowa (liczba mieszkańców, zwarta zabudowa, ośrodek akademicki), a jednocześnie tak odmienne. Czy będziemy brać przykład z Holandii?

Punkt rowerowy Statoil

punkt rowerowy rzeszow statoil

Także w sierpniu na stacji Statoil przy al. Rejtana powstał pierwszy punkt rowerowy z myjką, kompresorem i zestawem narzędzi.

Malowaliśmy przejazdy na Wisłokostradzie

wisłokostrada przejazdy

Pod koniec sierpnia, w dniu Masy Krytycznej, zostało otwarte przedłużenie al. Rejtana, tzw. Wisłokostrada. Po raz kolejny “zapomniano” o wyznaczeniu przejazdów rowerowych. Podczas oficjalnego otwarcia namalowaliśmy je sami kredą.

Rower prywatny, porażka publiczna

zalesie12

W zeszłym roku rozgłosu zyskał również temat RoweResu. Miasto użycza swojego loga i barw, a mimo to nie egzekwuje umowy zawartej z operatorem systemu. W efekcie stacje są odrapane, niektóre nie istnieją, rowery stoją zdezelowane, a w stacji przy pl. Wolności od kwietnia wisi sam koszyk. Rzeszów staje się przez to pośmiewiskiem.

Masa Krytyczna i Nightskating

masa krytyczna lipiec 2015

Lipiec 2015

2015 to był już trzeci rok regularnych Mas Krytycznych. Zorganizowaliśmy ich dziesięć od stycznia do października. W zbiórce prowadzonej podczas Mas zebraliśmy w sumie 183 zł, za co serdecznie dziękujemy. We wrześniu pomagaliśmy także w zabezpieczeniu pierwszego w Rzeszowie Nightskatingu. Widzimy się ponownie w marcu!

Stacja naprawy rowerów

stacja naprawy rowerów rzeszów 2

W ubiegłym roku przeprowadziliśmy także zbiórkę na pierwszą w Rzeszowie publiczną stację naprawy rowerów. Dzięki waszemu wsparciu w marcu przyszłego roku ustawimy dwie takie stacje: jedną przy Auchan Krasne, który sfinansował zakup jednej z nich, a drugą w okolicach mostu Zamkowego.

Budżet rowerowy 2016

Ratusz w Rzeszowie, autor: Kinsiki85 @Wikimedia Commons, licencja Creative Commons CC-BY-SA

Ratusz w Rzeszowie, autor: Kinsiki85 @Wikimedia Commons, licencja Creative Commons CC-BY-SA

 

Nie można prowadzić polityki w żadnym temacie “przy okazji” i opierając się wyłącznie na oszczędnościach z przetargów. Dlatego za konieczność uważamy zapisanie w budżecie stałej, z góry znanej kwoty na rowery, podobnie jak w innych miastach. W przeciwnym wypadku nie można mówić o żadnym planowaniu. Zaproponowaliśmy zarezerwowanie w tegorocznym budżecie 2 mln na infrastrukturę rowerową – tj. zaledwie 1% budżetu na transport. Jednak i w tym roku rower musiał ustąpić. O inwestycjach rowerowych będziemy przypominać w trakcie roku.

Green Velo

mor olszynki

Pod koniec roku został ukończony szlak Green Velo prowadzący przez Polskę Wschodnią. W ramach trasy zbudowano ciąg pieszo-rowerowy po północnej stronie al. Kopisto, przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu Powstańców Warszawy i Sikorskiego, przejazd pod mostem Lwowskim oraz Miejsca Obsługi Rowerzystów na Olszynkach i przy Żwirowni.

Podsumowanie

Nie wszystkie nasze pomysły udało się zrealizować. W wielu tematach odbijaliśmy się od urzędniczej ściany. Niemniej, 2015 to był dla roweru dobry rok – tak w kraju, jak i w Rzeszowie. Nowelizacje rozporządzeń dają nowe możliwości tworzenia bezpiecznej infrastruktury. Dzięki naszej działalności i naciskom na urzędników, także się buduje: poszerzenie ścieżek nad Zalewem, stojaki rowerowe dla szkół, stacja naprawy rowerów, a w tym roku w ramach RBO będą budowane przejazdy rowerowe. Nowe odcinki dróg rowerowych i stojaki powstały także w ramach trasy GreenVelo.

Oby rok 2016 był jeszcze lepszy! Z rowerowym pozdrowieniem! 🙂

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów