Rowerowy sukces dyplomacji

Nowa droga do współpracy z MZD

Jesteśmy już po spotkaniu z MZD, które dotyczyło poprawy rzeszowskiej infrastruktury rowerowej poprzez budowę bezpiecznych przejazdów dla rowerzystów w całym mieście. Nasz projekt zyskał poparcie 3000 mieszkańców Rzeszowa, zdobywając pierwsze miejsce w ubiegłorocznym Rzeszowskim Budżecie Obywatelskim. Na realizację tego zadania pozyskaliśmy 1 500 000 zł, ta kwota miała wystarczyć na budowę brakujących przejazdów rowerowych w całym mieście, podnosząc bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych. Później okazało się, że pieniądze te zostały przeznaczone na budowę chodników przy Trembeckiego i Siemieńskiego, dlatego podnieśliśmy sprzeciw.

fiołekPo licznych artykułach w lokalnej prasie zostaliśmy zaproszeni przez MZD na rozmowy w tej sprawie. Mieszkańcy oraz sami rowerzyści byli mocno poruszeni tą sprawą, która uderzała w serce idei budżetu obywatelskiego. Do spotkania podeszliśmy w pełni dyplomatycznie, ale w razie fiasku rozmów byliśmy również przygotowani na walkę paragrafami.

 

 

Mamy 1,5 mln zł, zrealizujemy 1 800 000 zł

Dyrektor MZD Piotr Magdoń oraz jego ekipa (specjaliści od krawężników, inżynierowie drogowi, specjaliści od oświetlenia itp.) byli bardzo dobrze przygotowani do tej historycznej rozmowy. Było to bowiem nasze pierwsze spotkanie z dyr. Magdoniem od początku istnienia Stowarzyszenia. Na spotkaniu pojawili się również radni – Wiesław Buż oraz Konrad Fiołek, którzy bardzo aktywnie uczestniczyli w dyskusji. Na początku spotkania przedstawiono nam wstępną wycenę budowy proponowanych przejazdów. Z wyliczeń MZD wynika, że koszt przebudowy wszystkich zgłoszonych punktów przekroczy zakładaną kwotę i wyniesie ok 1 800 000 zł. Dlatego musieliśmy opracować priorytety, oszczędności oraz pozyskać dodatkowych inwestorów.

Przejazdy już wybudowane:

przejazd1Projekt budowy bezpiecznych przejazdów rowerowych zgłaszaliśmy początkiem 2015 roku. Część zgłoszonych przejazdów została wybudowana przy realizacji szlaku rowerowego GreenVelo. Chodzi tu głównie o odcinek wzdłuż obwodnicy od Zapory do Ronda Kuronia. Większość przejazdów na tym odcinku została wykonana, pominięto jedynie przejazd przez Paderewskiego, o czym poniżej. Oznaczało to, że odpada nam 8 z 60 zgłoszonych przejazdów. Część z nich powstała również na al. Kopisto obok Mostu Zamkowego do Milenium Hall, a także na skrzyżowaniu Morgowej/Konfederatów Barskich z Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego.

Przejazdy których nie da się wykonać:

NIEDASIENiestety, części zgłoszonych przejazdów nie da się zrealizować w tym roku ze względu na przepisy drogowe, które niosą ze sobą pewne ograniczenia. Chodzi tutaj o wymaganą minimalną szerokość przejścia z przejazdem wynoszącą 4 m oraz o dużą prędkość pojazdów na drodze równoległej. Kilka przejazdów zostanie pominiętętych w tym roku i zostaną zrealizowane w następnym z funduszy prywatnej firmy, co pozwoli zaoszczędzić pieniądze.

Armii Krajowej/Paderewskiego

1 przejazd został wykonany w 2015 roku. Wykonanie przejazdu (wjazd do myjni samochodowej – teren prywatny) wymaga przebudowy geometrii skrzyżowania oraz uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Ustalono, że w ramach RBO w 2016 r. zostanie wykonana niezbędna dokumentacja projektowa, a roboty budowlane zostaną wykonane w późniejszym czasie. MZD zobowiązał się, że do czasu przebudowy skrzyżowania w celu poprawy bezpieczeństwa postawi znak ostrzegawczy A-24 „rowerzyści”.

Apelowaliśmy żeby postawić znaki ostrzegawcze dla rowerzystów i kierowców do czasu gdy powstanie tam przejazd rowerowy oraz przygotować dokumentacje, tak że gdy pojawi się zielone światło mieć wszystko gotowe. Audytorzy GreenVelo też mieli duże zastrzeżenia co do tego przejazdu.

Rondo Pobitno

2 przejazdy relacji wschód – zachód zostały wykonane w 2015 r. Brak relacji Płn. –Płd. Wykonanie przejazdów wymaga sfrezowania warstwy nawierzchni SMA oraz zgłoszenia do UW, uzyskania warunków technicznych od właścicieli sieci, przełożenia kanalizacji deszczowej. Ustalono, że MZD w przypadku problemów formalno-prawnych poinformuje Stowarzyszenie Rzeszowskich Rowerzystów o zaistniałej sytuacji.

Tutaj są już dwa przejazdy od skarbca w kierunku Załęża (czerwony) ale brakuje od strony Mostu Lwowskiego w kierunku na Łańcut. O ile przejazd po stronie cmentarza da się wykonać bez problemu, to już po przeciwnej stronie od szpitala nie jest to takie proste ze względu na studzienki oraz światłowody tuż obok przejścia. Czyli jeden przejazd robimy na 100%, drugi pozostaje do dalszych analiz.rondo-pobitno

al. Niepodległości – Mieszka I

1 przejazd z konieczności przebudowy sygnalizacji świetlnej. Stowarzyszenie Rzeszowskich Rowerzystów wraziło zgodę na rezygnację z wykonania tego przejazdu.

Tutaj nastąpiła pomyłka, nam chodziło o co najmniej 4 przejazdy od ronda Krzyża Świętego do skrzyżowania z Mieszka I (bez ruszania sygnalizacji). Poniżej dokładne punkty gdzie brakuje przejazdów. Wyślemy pismo o ponowne rozpatrzenie.

Rondo Krzyża Świętego
Do wykonania 3 przejazdy w ramach remontu. Stowarzyszenie Rzeszowskich Rowerzystów wraziło zgodę na rezygnację z wykonania przejazdu przez ul. Krzyżanowskiego z uwagi na konieczność przebudowy skrzyżowania (wlot na ul. Krzyżanowskiego).

Dodatkowo duże zgrzyty były o przejazd na wyjeździe z osiedla, ostatecznie z jedynego na ul. Krzyżanowskiego zrezygnowaliśmy. MZD argumentowało, że auto zjeżdżające z ronda w Krzyżanowskiego ustępując rowerzyście będzie blokować ruch na rondzie, dlatego na tą chwilę musimy odpuścić ten przejazd, który byłby możliwy do realizacji po przesunięciu przejścia o 3 m. W zamian za to będziemy apelować o wykonanie dwóch dodatkowych przejazdów na Krzyżanowskiego.

Al. Kopisto (obok Milenium Hall – 3 przejazdy poprzeczne):

MZD poinformował że wnioskowany przejazd podłużny w okolicy salonu Mercedesa z uwagi na brak parametrów technicznych oraz brak terenu (teren prywatny) nie może zostać wykonany. MZD rozezna temat, czy właściciele drogi serwisowej zgodzą się na wyznaczenie na niej drogi rowerowej, zgadzając się jednocześnie na zmianę tej drogi na jednokierunkową. W związku z powyższym MZD proponuje wykonać przejazd poprzeczny na wysokości salonu Mercedesa i przenieść ruch rowerowy na drugą stronę al. Kopisto. Stowarzyszenie Rzeszowskich Rowerzystów zgodziło się na takie rozwiązanie.
 do wykonania 1 przejazd poprzeczny na wysokości Uniwersytetu Rzeszowskiego
 do wykonania 1 przejazd na wysokości Hotelu Prezydenckiego

Szopena/Lubomirskich

Zgodnie z propozycją Stowarzyszenia Rzeszowskich Rowerzystów MZD wyraziło zgodę na wykonanie gładkiego podjazdu bez budowy przejazdu. Rowerzyści korzystać będą w tamtym miejscu z  możliwości włączenia się do ruchu ogólnego i kontynuowanie jazdy drogą rowerową po uprzednim wyprofilowaniu i wygładzeniu podjazdu na nią.

Pozostałe zgłoszone przejazdy zostaną wykonane zgodnie z założeniami Projektu

 

Gratisy!

Wspólnymi siłami udało wynegocjować się trochę dodatkowych równie istotnych pozytywnych zmian.

  1. Al. Powstańców Warszawy – ul. Dąbrowskiego – do wykonania 4 przejazdy z koniecznością przebudowy sygnalizacji świetlnej. Ustalono, że Stowarzyszenie Rzeszowskich Rowerzystów wystąpi do Gminy Miasta Rzeszów aby przenieść ścieżkę rowerową za ekrany na drogę serwisową oraz o zlikwidowanie schodów i wykonanie zjazdu.
  2. Pasy Rowerowe na Trembeckiego – Siemieńskiego – dodatkowo w ramach poprawy infrastruktury rowerowej zostaną zrealizowane pasy rowerowe, w których uwzględniono nasze uwagi. Budowę dodatkowych przejazdów, połączenie ze Stafieja, gładki podjazd, bezkonfliktowe bezpieczne włączenie się do ruchu, linie ciągłe.
  3. Przejazdy rowerowe Mieszka 1 z Lwowską przy McDonald’s – zostaną pominięte w tym roku i zrealizowane w następnym z funduszy prywatnego inwestora jakim jest sklep Frac, który che poprawić bezpieczeństwo w tamtych rejonach i wybuduje bezpieczne przejazdy rowerowe z obniżeniem krawężników przeciwczołgowych.

     

  4. Dodatkowo dyrektor Magdoń zaproponował budowę kładki kompozytowej dostawionej do mostu Karpackiego i Lwowskiego po obydwu stronach, która umożliwi płynne poruszanie się rowerzystów. Byłby to drogi wyłącznie do ruchu rowerzystów. Koszt takiej kładki to 1 500 000 zł, na jeden most. Producentem jest firma Scanbud. Pomysł do rozważenia w kolejnej edycji RBO.

 

Poniżej protokół ze spotkania :

Pobierz (PDF, 1.11MB)


Debata trwała ok 3h, rozmawialiśmy o wszystkich istotnych dla rowerzystów kwestiach, oraz analizowaliśmy każdy przejazd z osobna. Urzędnicy byli do tego b. dobrze przygotowani, pracowaliśmy na uprzednio przygotowanych wersjach roboczych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przeprowadzonych dyplomatycznych rozmów. Dziękujemy radnym, Konradowi Fijołkowi oraz Wiesławowi Bużowi za swoją obecność i pomoc w negocjacjach. Duży minus dla ZTM, który nie zaangażował się w pomoc rowerzystom. Po za tym wszystko perfecto, dialogiem i współpracą możemy zdziałać więcej!

Będziemy informować o postępie realizacji. PozdRower 🙂

 

Ocena:

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA!
pit rzeszów