Rowery.Rzeszow.pl i Politechnika Rzeszowska

Spotkanie w Politechnice Rzeszowskiej. 18 stycznia 2019.

 

Udział wzięli:

Ze strony Politechniki Rzeszowskiej: dr inż. Mateusz Szarata, mgr inż. Kamil Kowalski, dr inż. Lesław Bichajło.

Stowarzyszenie Rowery.Rzeszow.pl: radny miejski Daniel Kunysz, Artur Majdański, mgr Arkadiusz Turoń.

 

Krótka prezentacja projektu Dynamicznie Wydzielany Pas Autobusowy (DWPA).

 

Subiektywny pogląd części kierowców jest taki, że na buspasie nic nie jedzie a na lewym pasie samochody stoją w korku. Jest to subiektywny pogląd w danej chwili nie mający pokrycia w rzeczywistości ale powodujący negatywne poglądy na ideę buspasów.

Pierwsze wdrożenie na świecie prezentowanego systemu dotyczyło udzielenia priorytetu tylko dla linii tramwajowych – Melbourne 2001,

Pierwsze w Europie, dotyczące nadania priorytetu autobusom – Lizbona 2006 gdzie uzyskano skrócenie czasu przejazdu o 25%,

Najnowsze wdrożenie DWPA – Lyon 2017. Uzyskano skrócenie czasu przejazdu o 15%.

System funkcjonuje w dwóch trybach: aktywny i uśpiony. Odpowiednio ustawiona detekcja pozwala wykryć autobus by móc uwolnić prawy pas i umożliwić sprawny przejazd.

Symulacja aktywacji dynamicznego pasa autobusowego: a)pas nieaktywny b)etap aktywacji pasa c)przejazd wydzielonym pasem autobusowym d)dezaktywacja pasa- kierowcy mogą wykorzystywać pełny przekrój uliczny (opracowanie Mateusz Szarata)

 

Potrzebne elementy to tablica zmiennej treści VMS z znakiem BusPAS o odpowiedniej wielkości, detektory autobusów (czujniki), ledy w jezdni, detektory aktualnych warunków ruchu.

 

Została wykonana szczegółowa symulacja dla kilku odcinków ulic w Rzeszowie w tym dla ul. Podkarpackiej (odcinek od Matuszczaka do ul. Poznańskiej). Badania przeprowadzono również na Okulickiego, Podkarpackiej, Dąbrowskiego i Hetmańskiej. Dla ulicy Hetmańskiej rozkładowy czas jazdy na analizowanym odcinku to 3 minuty, realny 7. Dotyczy to odcinka od W.Pola do Obwodnicy. Zostały opracowane dwa warianty.

Projekt jest autorstwa dr inż. Mateusza Szaraty http://doi.prz.edu.pl/pl/publ/biis/765

 

W połowie lutego przewidujemy małe seminarium na temat jak usprawnić transport publiczny w mieście.Chcemy by zainteresowane strony przedstawiły swoje koncepcje jak można wpłynąć na usprawnienie komunikacji publicznej w Rzeszowie oraz dyskusja by opinia publiczna mogła zapoznać się a zainteresowani zadać pytania.

 

 

 

Politechnika Rzeszowska

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS