Newsy Usługi rowerowe

Bolt liderem 2021r. Uber dołącza – hulajnogi rozkręcają się w Rzeszowie!

Wiosna to odpowiedni czas na podsumowanie 2021 roku w kwestii ogólnodostępnego transportu osobistego na rynku hulajnóg i rowerów elektrycznych w Rzeszowie.

16 maja przedstawiliśmy artykuł na naszej stronie internetowej o Rzeszowskim „Rowerze” Miejskim . System miał wystartować końcem kwietnia, później przełożono go na 1-go maja. Ostatecznie dopiero końcem maja doszło do jego otwarcia i tak jak zapowiadaliśmy do użytku zostały oddane „aż” 20 rowerów. Opóźnienia firmy Green Electricity z dostawą sprzętu tłumaczono pandemią, przez co konieczne było zweryfikowanie zapisów umowy. Ponadto po kilku zmianach decyzji Zarządu Transportu Miejskiego ostatecznie zrezygnowano z tradycyjnych rowerów oraz hulajnóg miejskich. Dlaczego? Powodem było znacznie sprawniejsze pojawienie się usługi komercyjnej ww. firmy i firmy Bolt na rynku Rzeszowa. W 2021r kolejny raz, bo po raz trzeci z kolei wdrożono pilotażowy program roweru czwartej generacji. Czy coroczne testy świadczą o braku przekonania do tej generacji czy o desperacji niektórych osób w Urzędzie Miasta, aby był on wdrażany co roku na rynek rzeszowski? Czy i jak będzie za czwartym razem? A co z popularnymi hulajnogami elektrycznymi?

Z hulajnogami w 2021r mieliśmy dwa bieguny: sukcesu i porażki. W sierpniu tamtego roku ukazał się ciekawy artykuł serwisu naszemiasto.pl LINK w którym przedstawiono informacje i statystyki dotyczące zainteresowania hulajnogami przez ich użytkowników w Rzeszowie. Dowiadujemy się, że hulajnogi Bolt przebyły dystans aż 170 tyś. km – to ponad 4 długości obwodu Ziemi! To sporo, dlatego końcem roku postanowiliśmy zweryfikować te informacje i zwróciliśmy się do działu Bolt Rentals Polska. W odpowiedzi udzielonej przez Country Menadżera, Pana Valerii Romanova dowiedzieliśmy się, że od czasu uruchomienia systemu w mieście rzeszowscy użytkownicy wypożyczyli hulajnogi 160tyś razy, pokonując łącznie ponad 265 tyś. kilometrów! To nam pokazuje, że w okresie od sierpnia do grudnia pokonano 95 tyś. kilometrów! Ciekawostką jest, że najwierniejszy użytkownik skorzystał 700 razy, przejeżdżając około 600 km. Czy ktoś się przyzna? 🙂
Drugim biegunem rzeszowskich hulajnóg były te firmy Green Electricity, znane jako Blinkee. Otrzymywaliśmy od Was na nasze kanały informacyjne zdjęcia uszkodzonych lub urwanych przednich kół/osi tychże hulajnóg, co stanowiło spore zagrożenie dla jej użytkowników. Do tej firmy także zwróciliśmy się z pismem z podobnymi pytaniami jak do Bolt, lecz tutaj zostaliśmy tak samo potraktowani jak potraktowano redaktorów serwisu naszemiasto.pl, przez zignorowanie pisma – jest to o tyle dziwne, że w przeszłości nasze stowarzyszenie promowało usługi tej firmy. Czy dawne dobre fluidy Blinkee z stowarzyszeniem wynikały tylko ze względu na pewne prywatne powiązania i chęć osiągnięcia korzyści majątkowej? Czy od kilku lat lobbowanie przez władze Miasta Rzeszowa tejże firmy ma jakieś drugie dno i ma coś wspólnego z Akcjami Blinkee Nordic AB?

Aktualizacja (31.03.2022)
Końcem stycznia podejrzewaliśmy, że to hulajnogi TIER lub Dott zostaną ogłoszone jako nowy, już trzeci operator w Rzeszowie. Jednak zgodnie z zapowiedziami w lutym br. do rzeszowskiego rynku usług przewozowych dołączyli Uber oraz FreeNow! Jesteśmy mile zaskoczeni, że to hulajnogi Lime partnera światowego potentata Ubera zostały wprowadzone, które od zeszłego tygodnia są już obecne w Rzeszowie.

Co wiemy o Lime? Jest to pierwszy operator hulajnóg w Polsce, który końcem 2018r rozpoczął działalność w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Już wtedy dostrzegli ogromny potencjał mikromobilności – po roku działania, w 2019r w Warszawie ustalono, że średnia długość trasy wynosiła 8km, a w około 40% użytkownicy podróżowali do miejsca pracy lub w pobliże miejsca zamieszkania. Poza wspomnianymi miastami aktualnie jest dostępny także w Krakowie, Trójmieście, Legionowie. Co wyróżnia operatora od innych? Stawia na działania edukacyjne i wsparcie lokalne inicjatywy poprzez aplikację Lime Hero. Po dołączeniu do programu koszt przejazdu jest zaokrąglany, a różnica przekazywana lokalnemu partnerowi. Z czym wiążemy największe nadzieje? Wzrost konkurencji powinien pomóc w większej dostępności oraz różnorodności oferty (np. większe strefy) oraz atrakcyjności dla naszych portfeli. Liczymy też, że rzeszowskie krawężniki przeciwczołgowe nie połamią nowych hulajnóg i będziemy mogli bezpiecznie śmigać po mieście! 😉 Lime ma w swojej światowej ofercie także rowery elektryczne Lime-E. Czy jest to zapowiedz czegoś nowego w nadchodzącym sezonie? 🙂

Zachęcamy do korzystania z zielonego transportu osobistego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.