HACKATHON MOBILITY Rzeszów 2019

HACKATHON MOBILITY

W dniach 14-15 gru 2019 w UrbanLab czyli miejscu w którym urzędnicy wspólnie z mieszkańcami rozwiązują problemy miejskie, odbył się hackaton mobility. Do udziału zgłosiło się kilkanaście zespołów, które w ciągu 24h miały stworzyć narzędzie rozwiązujące przedstawione zagadnienia. Uczestnicy za pomocą portalu OpenData Urzędu Miasta Rzeszowa otrzymali dostęp do danych miejskich, tj. ilości pasażerów zliczanych z bramek w autobusach, pomiar natężenia ruchu kołowego na skrzyżowaniach w Rzeszowie, rozkład jazdy komunikacji publicznej, czy dane z wypożyczeń miejskiej wypożyczalni rowerów, skuterów i hulajnóg.

Każdy zespół mógł wybrać sobie jedno z zadań i wypracować narzędzie które usprawni komunikację w mieście Poniżej zagadnienia przygotowane dla uczestników:

1) dynamiczna mapa potoków natężenia ruchu miasta
Dynamiczna mapa potoków natężenia ruchu miasta dla układu komunikacyjnego miasta Rzeszowa z wybranego okresu: 1 października 2019 r. 1 października 2019r. Aplikacja w formie webowej.

2) prezentacja pogody dla osób mobilnych
Dane pogodowe będą wykorzystywane do prezentacji aktualnego stanu pogody oraz do ich przetwarzania w modelach w celu uzyskania aktualnych informacji potrzebnych do podejmowania decyzji.
Parametry, które należy uwzględnić przy opracowaniu:

3) pomiar ruchu na skrzyżowaniach
Zadaniem aplikacji jest pomoc w zliczaniu pojazdów oraz pieszych i rowerzystów metodą manualną.

4) optymalizacja kosztów transportu publicznego
Optymalizacja kosztów transportu publicznego – etap I

5) wyzwanie niespodzianka – alternatywne formy transportu
– Komunikacja publiczna, a możliwości wsparcia przez elektromobilność.

– Wyszukiwarka połączenia miejskiego przy wykorzystaniu komunikacji miejskiej oraz miejskiej elektromobilności.

 

Zadanie nr. 5 dominowało

Az 5 z 11 zespołów wybrało temat piąty, którego głównym założeniem było usprawnienie działania miejskiej komunikacji publicznej w oparciu o lekką elektromobilność. To zadanie było przygotowane przez firmę Green Electrecity która obsługuje miejską wypożyczalnię rowerów, skuterów i hulajnóg elektrycznych w Rzeszowie. Uczestnicy mieli opracować rozwiązanie które pomoże operatorowi dostosować lokalizacje stref do potrzeb komunikacji publicznej, oraz pozwoli za pomocą jednej aplikacji zaplanować całą podróż z wykorzystaniem lekkiej elektromobilności.

https://www.facebook.com/wearemobitouch/videos/972590143123710/

Drugim zadaniem cieszącym się popularnością był temat nr.4, którego celem było zoptymalizować koszty autobusów komunikacji publicznej. MPK stara się dostosować rodzaj autobusów do potrzeb mieszkańców, ale nie zawsze można przewidzieć jaki autuobus w danej chwili będzie najbardziej ekonomiczny do ilości pasażerów. Koszt wozo-kilometra dla przegubowca jest wyższy od wozo-kilometra zwykłego autobusu, dlatego w tym zadaniu zespoły na bazie otrzymanych faktycznych danych z bramek liczących miały stworzyć narzędzie, które pozwoli operatorowi dostosować rodzaj pojazdu do bieżących potrzeb w danej chwili, dając realne oszczędności miastu.

https://www.facebook.com/KurierRzeszowskiGazeta/videos/965373537151754/

Jakie problemy rozwiązano?

Hackaton wygrał zespół który rozwiązał zadanie nr. 4 obliczając potoki ruchu pasażerów w danych godzinach dając operatorowi możliwość dostosowania rodzaju autobusu do przewidywanej liczby pasażerów. Drugie miejsce zajął zespół Genetix który o włos przegrał ze zwyciężą. Zaprezentowane rozwiązanie wykorzystywało algorytmy genetyczne, obliczając wektorowo strefę dla pojazdów lekkiej elektromobilności w oparciu o dane blinkee oraz potoki pasażerów komunikacji publicznej (nagranie wyżej od 52 min). Rozwiązanie jest gotowe do zastosowania od zaraz i pozwala przewidzieć gdzie powinny powstawać strefy dla hulajnóg, skuterów i rowerów w oparciu o dane komunikacji publicznej. Narzędzie szczególnie przydatne dla zoptymalizowania obecnych stref, oraz dające duże możliwości dla gmin/miast chcących wdrożyć wypożyczanie 4 generacji. W ramach tego rozwiązania autorzy zaproponowali dla Rzeszowa zmniejszenie obecnej strefy co zwiększy liczbę wypożyczeń pojazdów trzykrotnie przy jednoczesnym podniesieniu użyteczności dla użytkowników aplikacji. Dodatkowo zaproponowali rozwiązanie premiujące użytkowników za pozostawianie pojazdów w strefach dodatkowych wewnątrz strefy ogólnej, np. przy przystankach autobusowych porządkując porozrzucane hulajnogi zwiększając ich dostępność bez potrzeby relokacji.

Wyróżnione zostały również pomysły na stworzenie urządzenia do liczenia rowerzystów montowanego na latarniach miejskich, oraz pomysł stworzenia aplikacji miejskiej w której byłby istotne informacje dla mieszkańców, w tym plener podróży z wykorzystaniem lekkiej elektromobilności.

Łączna pula nagród wynosiła 35 000,00 zł (1: 20 000, 2-3 po 7 000 zł)

Morałem z hackatonu jest fakt, że miasto dostrzega potrzebę rozwoju transportu zrównoważonego i uzupełnienie komunikacji publicznej o alternatywne środki transportu tj. rowery, skutery i hulajnogi. Wiąże się to z inwestycjami twardymi w infrastrukturę drogową, ale również w inwestycje miękkie takie jak rozwój miejskiej wypożyczalni 4 generacji czy podnoszenie świadomości proekologicznej u mieszkańców. Naszym zadaniem na najbliższe lata jest kierowanie Miasta tą właściwą drogą. Gratuluje wszystkim uczestnikom oraz zwycięzcom hackatonu, mam nadzieję, że wypracowane rozwiązania zostaną zastosowane w naszym mieście i przyniosą wymierne korzyści mieszkańcom.

 

Daniel Kunysz

mentor Hackaton Mobility

DYSKUSJA

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS