Wczoraj, 11 kwietnia Urząd Miasta Rzeszowa ogłosił pierwszy z trzech, bardzo ważnych z punktu widzenia rowerzystów przetarg na kładkę rowerową przez Wisłok. Ta zaplanowana jest na ciepłociągu biegnącym równolegle do Narutowicza.
To długo oczekiwana inwestycja. Obecnie rowerzyści zgodnie z przepisami PoRD powinni przejeżdżać przez most jezdnią, tak samo jak samochody. Lecz ze względu na intensywny ruch samochodowy duża część osób dla swojego bezpieczeństwa wybiera jazdę chodnikiem, co z kolei jest niezgodne z przepisami.
Od kilku lat staraliśmy się jako stowarzyszenie by powstały bezpieczne miejsca do przekraczania Wisłoka przez rowerzystów. Badania natężenia ruchu rowerowego jakie prowadziliśmy wskazywały na mocno intensywny ruch rowerowy szczególnie na mostach Karpackim i Lwowski. Badania natężenia ruchu rowerowego w Rzeszowie w 2012 i 2014 roku.
Między innymi tym działaniom do programu transportowego jaki realizuje miasto Rzeszów i dofinansowaniu unijnemu udało się zaplanować i zaprojektować 3 kładki rowerowe. Właśnie na moście Narutowicza, Lwowskim i Karpackim.
Tytułowa kładka nie będzie dokładnie na moście Narutowicza a na obok biegnącym ciepłociągu.
Tak wygląda projekt stałej organizacji ruchu po zakończonej budowie. Jest powiązanie dróg z ulicami, obniżone miejscowo krawężniki ułatwią wjazd na kładkę jak zjazd na ulicę.
W oznakowaniu pionowym jest nawet znak ostrzegający o możliwej śliskiej nawierzchni, co podczas porannych czy wieczornych mgłach często się zdarza na przeprawach mostowych.
Os strony technicznej kładka będzie miała długość 1o5,85 metra i szerokość całkowitą 3,61. Szerokość użytkowa to 3,2 metra czyli 1,2 więcej niż wymagają przepisy. Wpłynie to zdecydowanie na większy komfort dla przejeżdżających nawet rowerami z przyczepką dla dzieci.
Zauważamy tam jednak dwa braki. Oba dotyczą powiązania drogi dla rowerów z ulicami Naruszewicza i Wierzbowej. Zgodnie z PoRD jest to skrzyżowanie i wobec tego brak jest oznakowania w pierwszeństwie któregoś kierunku. Ze względu na bezpieczeństwo będziemy wnioskować o ustawienie odpowiedniego oznakowania. Znaków A-7 dla wjeżdżających rowerzystów, oraz A-24 dla jadących od strony ulic Wierzbowej i Naruszewicza.
Kwota jaka miasto przewidziało to 2 280 818.50 PLN, a przewidywany termin zakończenie budowy to 29 listopad 2019 roku. Będziemy bardzo kibicować tej inwestycji i może ostania Rzeszowska Masa Krytyczna pojedzie tą kładką?