Działania Newsy

Konieczna budowa publicznych stojaków rowerowych w centrum Rzeszowa

W poprzednich latach i ostatnio w 2020 roku powracał jak bumerang temat budowy stojaków rowerowych w centrum Rzeszowa i tak szybko jak się pojawił, tak szybko znikał – odbieramy to jako tworzony przez pewne osoby szum medialny tylko dla zrobienia wrażenia aktywności i kształtowania wizerunku, że coś się robi, tak jak ma to obecnie miejsce z Trial Parkiem przy Lisiej Górze i Dirt Parkiem przy Hali Podpromie. W kwestii stojaków rowerowych od dwóch lat władze miasta i radni nic nie zrobili i tłumaczą: no bo NIEDA SIĘ, bo Miejski Konserwator jest zły, bo Miejski Zarząd Zieleni jest zły, bo Zarząd Transportu Miejskiego jest zły i się tym nie zajmuje. Czy w ratuszu nadal brakuje osoby kompetentnej do spraw miejskiej infrastruktury rowerowej i transportu zrównoważonego?

W 2017 roku rzeszowianie doświadczyli wielkiego remontu deptaka ul. 3-go Maja. Zapowiadane stojaki rowerowe okazały się być farsą, gdzie fizycznie nie ma możliwości przypięcia koła rowerowego – tak zmarnowano publiczne pieniądze i nie wprowadzono rozwiązań zastępczych. Zamiast tego zapowiada się w tym roku kolejne marnowanie publicznych pieniędzy na efektowne, lecz nie efektywne zabawki i gadżety np. detekcja pieszego i rowerzysty na sygnalizacjach świetlnych. Kosztowne zabawki radnych miasta za które wszyscy zapłacą.

Dlatego mówimy dość i startujemy z inicjatywą proponowanych 12 lokalizacji publicznych stojaków rowerowych w obrębie przejść dla pieszych w centrum miasta dla około 120 rowerzystów. Bezpieczne miejsce pozostawienia roweru to niezbędnik rzeszowskich cyklistów, element zrównoważonego transportu miejskiego, brakującego od wielu lat w centrum Rzeszowa.

Aktualna ilość publicznych stojaków rowerowych jest niedostateczna, często też znajdują się w niedogodnych miejscach. W naszej analizie stawiamy zasadnicze pytanie: dlaczego rowerzysta ma specjalnie dojeżdżać do oddalonego stojaka rowerowego lub szukać jakiegoś elementu do którego przypnie rower i nadkładać drogi do celu podróży, gdy kierowcy samochodów stają gdzie popadnie niszcząc zieleń oraz łamiąc przepisy o ruchu drogowym? Drugie zasadnicze pytanie to dlaczego w latach ubiegłych Miejski Konserwator Zabytków zakwestionował nasze wiaty rowerowe w Rzeszowskim Budżecie Obywatelskim, gdy w zeszłym roku nie widział problemu postawienia budki z lodami pod Pomnikiem Czynu Rewolucyjnego? Czy samochód stojący pod kamienicą nie szpeci „aspektów historycznych krajobrazu”? Gdzie tu logika?

Idąc dalej wytypowaliśmy miejsca, gdzie piesi są najbardziej zagrożeni i narażeni na potrącenie spowodowanym pośrednio przez kierowców nie stosujących się do Art. 49 ustawy prawo o ruchu drogowym zabraniającym zatrzymanie pojazdu w obrębie przejścia dla pieszych i skrzyżowania. W przedstawionych miejscach często bywa, że piesi są zasłonięci przez pozostawione pojazdy, a kierowcy mają mało czasu na reakcję w momencie wtargnięcia pieszego, co skutkuje nerwowymi sytuacjami i ryzykiem potrącenia. Kontrargument o likwidacji kilku miejsc postojowych odrzucamy, gdyż parking pod ogrodami oo. Bernardynów oraz parking przy Hali Podpromie na co dzień zapełnione są w około 30%-80%, więc decydującymi powodami parkingowego El Dorado w mieście są względy finansowe (ekonomicznie to by się nie kalkulowało, gdyby Straż Miejska wystawiała więcej niż średnio 3 mandaty dziennie) i konieczność 5 minutowego spaceru od i do samochodu.

Dlatego wychodzimy z inicjatywą skoncentrowaną na lokalizacji stojaków rowerowych w obrębie przejść dla pieszych. Budując stojaki rowerowe w przedstawionych lokalizacjach można w łatwy sposób:

  1. poprawić widoczność i bezpieczeństwo pieszych na ruchliwych ulicach i przejściach dla pieszych,
  2. zwiększyć krytycznie niską ilość dostępnych dla mieszkańców stojaków rowerowych w centrum Rzeszowa,
  3. wyręczyć i tak nieudolną Straż Miejską, która nie widzi zastosowania do art. 49 PoRD na rzeszowskich ulicach,
  4. skończyć z patologicznym zastawianiem chodników przez kierowców w obrębie przejść dla pieszych,

Do analizy dodaliśmy nową lokalizację przy ul. Kopernika, zaproponowaną przez Pana Krzysztofa. Dziękujemy! 🙂

Przedstawiamy także fragmenty świetnego opracowania standardów rowerowych dla województwa Dolnego Śląska (nie bez powodu w zeszłym roku mogli zapowiedzieć budowę 1800km dróg rowerowych, mając tak świetne opracowania) w którym także porusza się kwestię stojaków rowerowych w zatokach postojowych przy przejściach dla pieszych. Przedstawiamy także przykład takich skutecznych rozwiązań z Krakowa z ul. Św. Jana i z Wrocławia z ul. Uniwersyteckiej.

fragment opracowania "standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego"
Przypominamy, że żaden z obecnych radny miasta nie przedstawił rozwiązania dla tego problemu, choć Prezydent zdaje się być otwarty na tematykę miejskiej infrastruktury rowerowej. Dlaczego zamiast tego naciska się np. na wyrzucenie 600 tyś zł publicznych pieniędzy na stacje pomiaru rowerzystów, która w 2017 roku zdobyła tylko 22 głosy w Rzeszowskim Budżecie Obywatelskim? Kto za to odpowiada?
 
Liczymy na to, że w tym roku wielu rowerzystów będzie mogło bezpiecznie pozostawić przypięty rower do zaproponowanych stojaków rowerowych, a piesi będą mogli czuć się bezpieczniej.
 
(W materiałach wykorzystano ujęcia z platformy Google Street View i ortofotomapy)
 
Redakcja Rowery.Rzeszow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.