“Nowe inwestycje rowerowe, stare błędy…” II

Od początku 2020 roku pracuje społeczny zespół ds. Infrastruktury Pieszo Rowerowej w Rzeszowie. Dostrzegając liczne błędy projektowe staramy się poprawić jakość infrastruktury pieszo-rowerowej w naszym mieście. Działania jakie podejmujemy są uzupełnieniem dla  Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego istniejącej przy Prezydencie Miasta Rzeszowa.

Przedstawiamy nowe, potrzebne dla rozwoju miasta inwestycje zawierające w sobie infrastrukturę pieszo-rowerową. Chcemy zawczasu wskazać projektantowi błędy, które popełnił i przestrzec go przed popełnianiem ich w przyszłości.

1.ROZBUDOWA SIATKI DRÓG PRZY OSIEDLU “STAROMIEŚCIE OGRODY”

Rozbudowa dróg wzdłuż ulicy Lubelskiej (http://osrodek.erzeszow.pl)

W niedługiej przyszłości wzdłuż ulicy Lubelskiej powstanie kompleks kilku osiedli tworzących ogromny, kilkutysięczny kompleks mieszkaniowy. Rejon ten znajduje się około 3 km od ścisłego centrum miasta. Zapewniona jest tu przystępna komunikacja autobusowa. Zarówno nowe, jak i stare inwestycje drogowe zaprojektowane są również pod rowerzystów. Niestety  występują w nich liczne błędy projektowe.

Projekt MZD – Tak wjazd na jedną z głównych ulic zaprojektował inżynier, drogi dwukierunkowe urywają się przed skrzyżowaniem i wchodzą w jednokierunkowe

 

BŁĘDY PROJEKTOWE:  Rowerzysta nie będzie mógł wjechać lub zjechać z nowej drogi w stronę ul. Lubelskiej. Dodatkowo obecne skrzyżowanie nie będzie w stanie obsłużyć dużego ruchu rowerowego.

Propozycja rozwiązania z uwzględnieniem  przejazdów dla rowerów

ROZWIĄZANIE:

Proponujemy przedłużyć dwukierunkowe drogi rowerowe do ulicy Lubelskiej (w przyszłości też będzie zawierała dwukierunkowe drogi rowerowe), odsunięcie od jezdni przejazdu rowerowego przy wyjeździe z salonów motoryzacyjnych. Ponadto sugerujemy, aby wytyczyć BEZKRAWĘŻNIKOWY przejazd rowerowy przez ulicę Lubelską (na przykład z zapadkami) oraz wymalować go  na czerwono.

2.Budowa nowej drogi w okolicy Parku Papieskiego

Rozbudowa ulic w okolicy Alei Sikorskiego (http://osrodek.erzeszow.pl)

Będzie to droga biegnąca równolegle do Alei Sikorskiego i w przyszłości połączy “obwodnicę” z Zalesiem oraz wpadnie w ulicę Wieniawskiego. Wzdłuż drogi projektanci umiejscowili dwukierunkowe drogi dla rowerów i chodniki.

Tak projektanci wyobrażają sobie nową drogę

 

ROZWIĄZANIE:

Proponujemy zastąpić je pasami rowerowymi stosowanymi w wielu miastach. Zmniejszy to koszty budowy, poszerzy chodniki oraz da więcej miejsca na pas zieleni z drzewami. Pasy na skrzyżowaniu będą pomalowane na czerwono, co zwiększy bezpieczeństwo cyklistów, a drzewa (podobnie jak na ulicy Trembeckiego) dadzą ochłodę w upalne dni.

Nasz projekt: przyjazny dla wszystkich uczestników ruchu- z drzewami

3. Remonty ulicy Wywrockiego

Ulica Wywrockiego (http://osrodek.erzeszow.pl)

Przenosimy się do zachodniej części Rzeszowa. Poszerzana jest tam boczna Wywrockiego i budowane jest nowe osiedle mieszkaniowe. Droga już od pewnego czasu posiada po jednej stronie dwukierunkową drogę dla rowerów. Podczas jej budowy popełniono wiele błędów projektowych. Są to m.in. zbyt ostre, niewyprofilowane łuki zakrętów na ścieżkach rowerowych. Niestety zapowiada się, żeby przy najbliższych przeróbkach coś się zmieniło.

Ścieżka rowerowa wg. projektantów, którzy nie jeżdżą na rowerach

Projekt przyjazny rowerzystom i mieszczący się w pasie drogowym

 

 

Michał Sierżęga

 

DYSKUSJA

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS