Nowe inwestycje rowerowe, stare błędy..

Od początku br. pracuje społeczny zespół ds. Infrastruktury Pieszo Rowerowej w Rzeszowie, który dostrzegając problemy wpływające negatywnie na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego stara się minimalizować skutki zdarzeń drogowych z udziałem pieszych i rowerzystów. Nasz Zespół jest uzupełnieniem dla  Komisji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego istniejącej przy Prezydencie Miasta Rzeszowa.

Przedstawiamy kilka inwestycji drogowych wraz z budową infrastruktury pieszo-rowerowej, które wymagają naszej uwagi. Inwestycje choć potrzebne, standardowo zawierają wady i błędy projektowe, co w przyszłości  będzie rodziło konflikty na linii pieszy – rower – samochód. Chcemy zawczasu wskazać projektantowi błędy które popełnił.

1.Połączenie Lwowskiej z Olbrachta

Miasto ma w planach wybudować łącznik ulic Lwowskiej i Olbrachta tuż przed granicą z gminą Krasne.  Nowa ulica będzie przebiegać przez “Osiedle Słoneczne”. Nowy łącznik będzie się składać z dwupasmowej drogi dla samochodów, dwukierunkowej drogi rowerowej oraz chodników po obu stronach ulicy. Obecnie droga wyłożona jest betonowymi płytami co utrudnia dotarcie do osiedla. Docelowo będzie to asfalt przeplatany z kostką brukową.

sieci projektowe z geoportalu POŁĄCZENIA Olbrachta z ul. Lwowską http://osrodek.erzeszow.pl/

BŁĘDY PROJEKTOWE:

Nie wiemy czy nasz rzeszowski inżynier-projektant od dróg robi to celowo, czy po prostu nie lubi rowerzystów, ale nowe drogi projektowane w Rzeszowie są innowacyjne na skalę Europy. Błędy, które tutaj spotkamy są popełniane w całym Rzeszowie. Chcemy w końcu uświadomić rzeszowskich urzędników, że rower nie skręca o 90* stopni, nie przeskoczy nad samochodem torującym mu drogę, czy wreszcie nie ominie slalomem zagapionego pieszego. Najgorsze jest to, że komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ślepo akceptuje takie projekty bez żadnych uwag czy wniosków.

  • a) Na dwukierunkowej drodze dla rowerów minięcie się dwóch rowerzystów pod kątem 90* stopni jest po prostu niebezpieczne
  • b) Rzeszowski standard, ustawiać przejścia, w miejscu oczekiwania samochodów
  • c) Od czasu remontu ul. Rejtana inżynierowie stosują slalomowe przeplatanki dróg rowerowych z pieszymi, a tak żeby było ciekawiej.

 

MOŻLIWE ROZWIĄZANIA:

O tym, że Inżynierowie projektanci mieli wiele innych prostszych, bezpieczniejszych rozwiązań możemy zobaczyć na wizualizacji gimnazjalisty. Rozwiązanie które zaproponował uczeń, dają większe możliwości rowerzystom i pieszym, i są dużo bardziej  bezpieczne od zatwierdzonego projektu Miasta. Może to znak dla Prezydenta Miasta i Rady Miasta Rzeszowa żeby przyjrzeć się pracy Komisji ds. Bezpieczeństwa ruchu drogowego która opiniuje i zatwierdza takie projekty drogowe.

Wizualizacja, ucznia gimnazium dla obecnego projektu z wyniesionym przejściem dla pieszych

Tak będzie wyglądało skrzyżowanie Lwowskiej z nowym łącznikiem. Proponujemy odsunąć ścieżkę rowerową od ulicy oraz wyprofilować ją tak, by można było bezpiecznie ją pokonać. Ruch pieszych chcemy uprościć, by piesi nie musieli nadkładać drogi i manewrować między drogą dla rowerów.

Wizualizacja ucznia gimnazium dla przyszłościowej drogi dla rowerów w kierunku Auchan

 

 

Brak ciągłości i wjazdy z kostki brukowej..

Kolejnym poważnym błędem rzeszowskich projektantów jest przecinanie dróg rowerowych wjazdami na posesję z kostki brukowej. Ta daremna innowacja jest stosowana jedynie w Rzeszowie. Rozwiązanie to jest i niebezpieczne i niewygodne szczególnie dla rowerzystów. Nie rozumiemy dlaczego MZD Rzeszów serwuje takie postkomunistyczne rozwiązania. Nie dopuścimy, by wyjazdy z prywatnych posesji dzieliły ścieżki rowerowe, stąd mamy nadzieję, że drogowcy zachowają ciągłość drogi rowerowej.

 

W kolejnej części projektu te same błędy tj. slalomy i duże kąty do skrętu:

projekt Miejskich inżynierów po lewej

 

 

Tak obecnie wygląda wjazd na drogę dla rowerów na os. Słoneczne os. Wilkowyja:

2.Przebudowa ulicy Zygmunta I Starego

W najbliższej przyszłości ruszy również modernizacja ulicy Zygmunta I Starego na Wilkowyi. Nowa dwukierunkowa droga dla rowerów pomoże cyklistom przeprawić się przez miasto. Na projekcie też widać zjazdy na posesje z kostki brukowej oraz duże łuki.

U wylotu z ulicy Królewskiej zauważyliśmy liczne błędy projektowe. Chcemy, aby projektanci wyprofilowali łuki na ścieżce rowerowej, by nie dopuścić do tak wąskiego gardła jakie powstało na skrzyżowaniu Rejtana i Pigonia ( Tym tematem już się zajmowaliśmy –Wnioski zespołu ds. Infrastruktury pieszo-rowerowej cz.IIa). Droga dla rowerów musi również kończyć się w taki sposób, aby można było na nią bezpiecznie wjechać i zjechać.

Niestety drogowcy ciągle popełniają te same błędy- pilnie apelujemy o zachowanie ciągłości drogi rowerowej.

 

 

 

 

3. Modernizacja ulicy Miłej na Drabiniance.

Z polnej dróżki ulica przekształci się w dwujezdniową drogę, chodniki oraz ścieżkę rowerową, która w przyszłości będzie odciążać z ruchu rowerowego ulicę strażacką. Ponadto będzie ona służyła jako dojazd do dużego osiedla.

Przypominamy projektantom o konieczności wyprofilowania chodnika i DDR, aby można było na nią bez problemu wjechać. Konieczne jest również zlicowanie krawężników z poziomem jezdni.

4. Rewitalizacja odcinka ulicy Uroczej

Miasto przebudowuje czterystu metrowy odcinek ulicy Miłej (0d Nowomiejskiej do nowych bloków). Po zakończeniu prac rowerzyści będą mięli do dyspozycji dwukierunkową drogę rowerową o długości około 1 km! Przy planowaniu inwestycji drogowcy wykazali się kreatywnością i nie poprzecinali ścieżki wyjazdami z posesji. Dzięki temu droga w przyszłości będzie chętnie wybierana przez rowerzystów i odciąży ruch na Alei Sikorskiego. Po rozmowach z wykonawcą firmą STRABAG wiemy, że kierownik robót pilnuje, aby wszystkie krawężniki były zlicowane z asfaltem. Brakuje jedynie zakończenia samej drogi oraz przejścia dla pieszych i śluzy rowerowej, ale o tym będziemy pisać w piśmie do MZD Rzeszów

 

Pozostałe inwestycje ukażą się w następnych artykułach. Poniżej rzeszowskie innowacje:

Rzeszowska imitacja drogi dla rowerów na ul. Morgowej

Rzeszowskie krawężniki gdzie można stracić koło i zęby ul. Rejtana

Poniżej przykład z Warszawy gdzie Prezydent Trzaskowski wybudował kilometry dobrych dróg dla rowerów. Byliśmy i testowaliśmy, chwalimy. Liczymy na to, że rzeszowscy projektanci poprawią swoje błędy i będą ich w przyszłości unikać.

Przykład drogi rowerowej z Warszawy

 

 

Michał Sierżęga

BĘDZIEMY INFORMOWAĆ O POZOSTAŁYCH INWESTYCJACH – STAY TUNED! 🙂

Daniel Kunysz

Oficer rowerowy w stowarzyszeniu

DYSKUSJA

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS