Wnioski zespołu ds. Infrastruktury pieszo-rowerowej cz.IIa

W związku że pojawiły się pewne pytania, oraz kolejne sugestie postanowiłem opublikować uzupełnienie do części II wniosków z zespołu ds. Infrastruktury Pieszo Rowerowej. Poniżej przedstawię uzupełnienie, pytania i odpowiedzi które zostały zadane, oraz tematy do dyskusji na kolejne posiedzenia zespołu. Jednocześnie przypominam, że w obecnej sytuacji epidemiologicznej publiczne konsultacje odbywają się zdalnie, a wspólne wizje lokalne proszę umawiać mailowo lub telefonicznie ([email protected])

 

Zadane pytania & odpowiedzi:

Wszystkie te propozycje to tylko male ulepszenia/udogodnienia dla rowerzystów…

1. Dlaczego miasto nic nie robi w kierunku połączenia istniejących już fragmentów tras rowerowych ze sobą? W jaki sposób rowerzysta ma dojechać z północy na południe miasta? Lub wschód – zachód?
Nie ma żadnej możliwości, żeby tego dokonać bez jazdy ulicami miasta.

– tutaj nie mogę się zgodzić że miasto nic nie robi. Co roku przybywa nowych dróg rowerowych, w tym roku mają zostać zrealizowane kładki na obiektach mostowych, które połącza wschód i zachód miasta, co jest efektem starań od kilku lat. Oczywiście zdaje sobie sprawę że budowa nowych dróg idzie za wolno, albo nie robi się ich wcale tam gdzie są potrzebne, dlatego został powołany nasz zespół ds. infrastruktury pieszo rowerowej który ma przygotować plan działania na najbliższe lata do realizacji, bez względu na opcje polityczne

Jaki jest zatem sens stania w korkach razem z samochodami wciągając spaliny?
Czy to ma być zdrowe? Rowerzysta nie ma filtru jak w aucie i musi wdychać wszelkie smrody. Miasto probuje zachęcac do korzystania z rowerów żeby ograniczyć ruch samochodów, ale nic nie robi w tym kierunku.

– korków rowerowych w Rzeszowie jeszcze nie mamy, a spaliny wdychają wszyscy mieszkańcy, zgodzę się jednak że rowerzyści są bardziej narażeni na nie szczególnie jadąc w centrum na ruchu ogólnym.  Miasto Rzeszów nie prowadzi żadnych kampanii zachęcających do przesiadania się z samochodów na rowery. Może to zabrzmi dziwnie, ale uważam takie “zachęcanie” za marnotrawienie pieniędzy. Na tą chwilę miastu potrzebne są inwestycje twarde w infrastrukturę, żadna ulotka nie zmieni upodobań, dopóki taki kierowca sam nie zrozumie ile traci czasu i pieniędzy stojąc w korkach. Bez bezpiecznej, kompletnej infrastruktury zachęcanie nie ma sensu. Nie zmienia to jednak faktu że obecna “wydajność” systemu sterowania ruchem dla priorytetu ruchu samochodów osiąga już swój maksymalny szczyt, dlatego wiem że to ślepa droga i trzeba przygotować miasto na transport zrównoważony.

2. Dlaczego nie ma polaczenia istniejącej ścieżki rowerowej na osiedlu Budziwoj ze ścieżka rowerowa prowadząca przy Zwirowni? Podczas pogodnych weekendów na ulicy Kwiatkowskiego dzieja cie dantejskie sceny. Tylko czekać, az ktoś tam zostanie zabity przez pędzące samochody.

– Ten temat poruszałem już kilkukrotnie zwracając się w INTERPELACJI do Prezydenta Miasta Rzeszowa z wnioskiem o poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie budowa odseparowanej kładki pieszo-rowerowej i poprowadzenie ruchu rowerowego wzdłuż Wisłoka, wykorzystując obecne drogi na ruchu uspokojonym, biegnące równolegle do ul. Kwiatkowskiego i łącząc się z obecną infrastrukturą przy ul. Jana Pawła II. Dodatkowo przy przebudowie Kwiatkowskiego zamiast ciągów pieszo-jezdnych należy wykonać pasy rowerowe lub szersze pasy drogowe z sierżantami rowerowymi. Ten wątek będzie jeszcze dyskutowany w naszym zespole. Na tą chwilę śladem rozwiązań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zaproponowałem budowę wydzielonego azylu , a Zastępca Prezydenta Miasta Marek Ustrobiński deklaruje w odpowiedzi wpisanie tego rozwiązania do planów miasta.

Propozycja poprawy bezpieczeństwa na ul. Kwiatkowskiego

Ad. pkt 2.
W kwestii wprowadzenia wydzielonego azylu dla rowerów na ul. Kwiatkowskiego informuję, że czynione będą w sprawie zabezpieczenia w tegorocznym budżecie miasta Rzeszowa środków finansowych na realizację inwestycji pn. Rozbudowa ul. Kwiatkowskiego od ul. Cichej do mostu na rzece Strug”. Zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa Marek Ustrobiński

3. Dlaczego jadąc ulica Kwiatkowskiego w stronie centrum miasta, gdy przejedziemy most na rzece Strug nie można zrobic lewoskrętu dla rowerzystów, aby można było bezpiecznie wjechać na sciezke rowerowa prowadząca kolo Zwirowni. Juz kilka razy mi sie tam zdażyło, ze jadąc przy środkowej linii z zamiarem wjazdu na sciezke rowerowa, zostałem wyprzedzany przez samochody, pomimo istniejącej tam podwójnej linii ciaglej. Zamiast głupiego znaku “Doganiasz smierć”, może lepiej byłoby dac tam wielki zakaz wyprzedzania oraz ostrzeżenie o monitoringu tej czesci drogi? Moze to powstrzymałoby lekkomyślnych kierowców od wyprzedzania w tym miejscu.

– odpowiedź jak wyżej

4. Dlaczego jadąc w odwrotnym kierunku, gdy kończy sie ścieżka rowerowa przy ulicy Kwiatkowskiego, nie ma tam przejścia dla pieszych oraz przejazdu dla rowerzystów zaznaczonego czerwonym kolorem. Jest to bardzo niebezpieczne miejsce i tylko czekać gdy kogoś tam rozjada. Obym to nie byl ja.

– przejście dla pieszych jest kilkadziesiąt metrów dalej, będziemy robić wizję lokalną żeby sprawdzić czy przejście da się tam zlokalizować. Możliwe że i to rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo

5. Jadac ulica Warszawska i Marszalkowska przy każdej posesji znajduje sie wjazd oraz 2 krawężniki. Dlaczego nie można by wyrownac, żeby rowerzysta nie musiał wybijać sobie zębów za każdym przejazdem. Wystarczy wysłać ekipę ze szlifierka i wyrównać wystające krawężniki do wysokości ścieżki rowerowej. Dokładnie to samo tyczy sie ulicy Jana Pawła II w czesci wykonanej w poprzednich latach.

  • Krawężniki to przekleństwo w Rzeszowie i zaszłość po poprzednim Dyrektorze MZD który nie dopilnował tych tematów. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra takich uskoków nie może być. Będziemy tworzyć kompleksowy projekt obniżania wszystkich krawężników w mieście, lub etapami wykonywać audyt każdej drogi osobno.

 

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne – NIE DLA ROWERÓW

Chciałam, aby ktoś zainteresował się tematem dróg rowerowych i przejść dla pieszych na nowo budowanym centrum komunikacyjnym w Rzeszowie. Otóz, obecnie brakuje tam wzmianek o drogach rowerowych. Natomiast przejścia dla pieszych miałyby sie odbywać przez 2 pasy ruchu, co ogólnie stwarza niebezpieczeństwo.

Poniżej jest link do całej inwestycji.

https://bip.erzeszow.pl/pl/104-zamowienia-publiczne/4914-zamowienia-publiczne-powyzej-30-000-euro-zamowienia-aktualne/15028-budowa-parkingu-podziemnego-wraz-z-przebudowa-ukladu-komunikacyjnego-w-systemie-projektuj-i-buduj-w-ramach-budowy-rzeszowskiego-centrum-komunikacyjnego-oraz-przebudowa-budynku-dworca-kolejowego-rzeszow-glowny-w-systemie-projektuj-i-buduj.html?srch=rzeszowskie%20centrum%20komunikacyjne&fbclid=IwAR2dlwF2rYbYm9cK_DxOj-Yv6lJDKBzPC6k6F425W1lPnFPFc-g7WdoH42A#ak7

 

  • Temat jest przez nas analizowany, dr. inż. Maciej Piekarski prof. PRZ Adiunkt w Zakładzie Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej ma pomysł na przywrócenie dawnych szlaków komunikacyjnych co było prezentowane na pierwszym zebraniu członków zespołu ds. infrastruktury pieszo-rowerowej. Po przeanaizowaniu dokumentacji zaproponujemy rozwiązania tego problemu. Nieopuszczane jest projektowanie centrum komunikacyjnego bez udziału rowerów, co jest standardem na zachodzie Niemcy czy Niderlandy gdzie przy każdej stacji są ogromne parkingi rowerowe wraz z dojazdowymi drogami rowerowymi.
  • centrum komunikacyjne bez dróg dla rowerów, wąskie pasy drogowe utrudniają ruch autobusów. Źle zaprojektowany komunikacyjny bubel

     

    Będziemy interweniować u Prezydenta żeby zmienić te błędne założenia.

 

Przeniesienie przejść dla pieszych oraz wyznaczenie dodatkowych przejazdów dla rowerów Asnyka / Piłsudskiego

Do tego punktu pojawiły się nowe opracowania graficzne, oraz sugestia dwukierunkowych przejazdów rowerowych w kierunku galerii Europa II.

 

Chodnik Tortur ul. Siemiradzkiego

Jako że nasz zespół zajmuje nie tylko sprawami rowerzystów, ale również pieszych dlatego ich problemy nie są na obce. Należy zaznaczyć, że rowerzysta prowadzący rower zaliczany jest również do grupy pieszych. Na pierwszy ogień idzie ul. Siemiradzkiego, której chodniki są w fatalnym stanie, a organizacja ruchu w jeszcze gorszym. Pomimo, że w pobliżu jest gimnazjum, oraz przychodnia medyczna, niepełnosprawni pacjenci karani są wysokimi krawężnikami oraz zastawnymi samochodami po brzegi chodnikami. Niedopuszaczalna jest sytuacja gdzie osoba na wózku inwalidzkim czy matka z dzieckiem nie może dojechać do przychodni, bo inżynier zaprojektował chodnik tortur który jest kręty, ma 30 cm szerokości tyle co rozmiar buta i po 10 cm krawężników. Inną sprawą jest fakt, że pomimo parkingu obok, chodniki zastawione są od rana do wieczora. Należy uporządkować ruch pieszych w tym miejscu i uwolnić chodniki od samochodów, które mają parking obok. Słupy sygnalizacyjne i zbędne tabliczki należy zlikwidować

 

Propozycja rozwiązania ul. Siemiradzkiego

 

 

 

Wymalować linie na moście ul. Dworaka

W tym miejscu brakuje lini oddzielających pieszych od rowerzystów, co powoduje konflikty. Należy wymalować brakujące oznakowanie poziome

 

Brakująca nawierzchnia i niepoprawna niwelacja drogi dla rowerów ul. Rejtana

 

1. Pochylenie podłużne ścieżki rowerowej nie powinno przekraczać 5%. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się większe pochylenia, lecz nie większe niż 15%. Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm. Pochylenie poprzeczne ścieżki rowerowej powinno być jednostronne i wynosić od 1% do 3%, w zależności od rodzaju nawierzchni, i powinno umożliwiać sprawny spływ wody opadowej. W tym przypadku wykonawca będzie musiał poprawić i załagodzić spadek […]

Prawie 40 cm różnicy w wysokości, wykonawca musi rozwiązać ten problem. Dziwi że kierownik robót, inżynierowie projektanci i wykonawca nie zwrócił na to uwagi.

 

Przejazd rowerowy na Rejtana/Pigonia do przebudowy

 

 

 

Rowerzysta nie jest wstanie skręcić o 90* w prawo a potem 90* w lewo zakręt powinien zostać wyprofilowany tak aby umożliwić na tej dwukierunkowej drodze minięcie się dwóch rowerzystów jadących z przeciwnych kierunków.

Propozycja rozwiązania i łagodniejszych zakrętów Rejtana / Pigonia

 

 

 

INNE KWESTIE ZWIĄZANE Z MAŁĄ ARCHITEKTURĄ W SKRAJNI DROGI DLA ROWERÓW

Takich obiektów jest więcej, drogi dla rowerów nie są dla nich miejscem

 

Jeżeli macie jakieś uwagi, propozycje proszę pisać [email protected], kolejne tematy będą dotyczyć:

  • parkowania na chodnikach w centrum miasta i apelu do policji
  • słabej widoczności na przejściach dla pieszych
  • krawężników i wysp na drogach dla rowerów c.d.
  • budowy dróg rowerowych w kierunku Boguchwały i porozumienia z Wójtem
  • dyskryminacji pieszych na sygnalizacji wzbudzeniowej oraz niepoprawnej konfiguracji warunkowych strzałek
  • … oraz inne tematy.

Do poniedziałku można zgłaszać swoje uwagi do proponowanych wniosków części II zespołu ds. Infrastruktury Pieszo Rowerowej oraz głosować w ankiecie. Po tym czasie wnioski zostaną przekazane do Prezydenta Miasta Rzeszowa celem realizacji. Chętne osoby zapraszam do kontaktu lub zapisu do naszego zespołu formularz online.

Pragnę podziękować za waszą pracę, otrzymuję mnóstwo zgłoszeń mailowych telefonicznych. Wiele tematów jest nam znanych, część jest już realizowana, niektórych NIEDASIĘ w najbliższym czasie zrobić. Raport ze wszystkich naszych wniosków przygotuje na koniec roku. Dokument zostanie przekazany do realizacji władzom miasta. Jednocześnie w związku ze zgłoszeniami informuję że działamy również po za obszarem Rzeszowa i analizujemy również problemy sąsiednich gmin, celem skomunikowania ich drogami rowerowymi ze stolicą Podkarpacia.

pozostaję w kontakcie

Daniel Kunysz

oficer rowerowy w stowarzyszeniu

 

Pobierz (PDF, 4.93MB)

 

 

DYSKUSJA

logo rowery rzeszów
WESPRZYJ NASZE DZIAŁANIA! DOŁĄCZ DO NAS