Newsy

Zmiany ideowe w Holandii w latach 50′-72′ i ich efekty

Inspirująca historia przemian ideowych z transportem samochodowym i rowerowym w Niderlandach w latach ’50-72′. W tych latach rosnąca liczba ofiar śmiertelnych, spowodowała początek zmian: zaczęto poprawiać bezpieczeństwo poprzez wprowadzenie pasów bezpieczeństwa, czy nowe prawo zakazujące prowadzenie po spożyciu alkoholu.

O swoje bezpieczeństwo domagali się także rowerzyści, którzy mogą uznać koniec lat ’80 za przełomowy, Pomimo licznych głosów krytyki oraz prognoz ogromnych kosztów w Hadze i Tilburg podjęto diametralne zmiany i podjęto się eksperymentu tworząc w tych miastach dedykowaną drogę rowerową. To właśnie w Delft w latach 1976-1979 roku udało się pójść o krok dalej i stworzyć Plan Rowerowy – sieć dróg rowerowych wraz z dedykowaną infrastrukturą rowerową. Plan opierał się na utworzeniu siatki dróg miejskich o wymiarach 400-600m, siatki dróg osiedlowych o wymiarach 200-300m oraz siatki dróg wewnętrznych o wymiarach 100-150m. Każda z tych siatek definiowała inny priorytet dla pojazdów spalinowych, rowerzystów i pieszych. Plan zakładał stworzenie: dróg przez parki, dróg przy przystankach autobusowych, kontraruchy rowerowe, mosty rowerowe, oznakowania pionowe i świetlne dla rowerzystów. To właśnie te zmiany przyczyniły się później do wprowadzenia progów zwalniających, stref zamieszkania, czyli „woonerf” gdzie samochody dzielą przestrzeń z pieszymi i rowerzystami, strefy tempo 30, obniżono prędkość projektowanych i istniejących dróg w mieście, a także wyłączono centra miast z ruchu samochodowego.

Plan Rowerowy Delft z oznaczonymi brakami połączeń z istniejącymi drogami. Zakładał obecność dróg rowerowych w mieście w 75%, wcześniej było ich 38%. Źródło: https://bicycledutch.wordpress.com/2019/02/27/the-1979-delft-cycle-plan/
Plan Rowerowy Delft. Źródło: https://bicycledutch.wordpress.com/2019/02/27/the-1979-delft-cycle-plan/

Zmiana ideowa postępowała, dzięki której zostały opracowane rozwiązania systemowe dla dróg tranzytowych i dróg miejskich w Holandii. To właśnie podjęte działania w Hadze, Tilburg i Delft narodziły pojęcie standardów rowerowych. W ścisłych centrach, gdzie brakuje przestrzeni postąpiono podobnie jak dla stref zamieszkania i ustalono priorytet dla rowerzystów. To co warte jest podkreślenia: celem nie jest tworzenie dróg rowerowych, ale tworzenie atrakcyjnych i bezpiecznych przestrzeni do życia. W środowisku uznaje się, że Utrecht stanowi światową stolicę rowerową m.in. dzięki świetnej sieci dróg rowerowych oraz największemu parkingowi rowerowemu.

Zapraszamy na 901 odcinek Marka Wagenbuura, od 2016r ambasadora dróg rowerowych w Holandii, niegdyś społecznika i twórcy vlogów i bloga o drogach rowerowych od 2009r, mającego 50 letnie doświadczenie o drogach rowerowych w Holandii. Jego wiedza i opracowania zostały docenione poprzez występy na konferencjach na całym świecie i nagrody.
Wersja pisana (język angielski):
https://bicycledutch.wordpress.com/…/how-did-the-dutch-ge…/…

Jeżeli zainteresowaliśmy was tą historią, zachęcamy także do zapoznania się z Planem Rowerowym Delft oraz problemami z jakimi musiał się on zmierzyć.
Wersja pisana (język angielski):
https://bicycledutch.wordpress.com/…/the-1979-delft-cycle-…/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.